Svar: Urolig nattesøvn - 9 mdr.
1. februar 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Anita og Lars
Tak for jeres brev, dejligt at I har læst min bog, har fået lyst til at skrive selv og velkommen til :)
Når jeg ser jeres plan for dagen, så kunne jeg umiddelbart godt tænke mig, at jeres dreng fik noget lidt mere mættende mad. Han får meget mad i hapsere og mad at gnave af, men det er vigtigt at han stadig også får skemad, for at blive mæt nok og mæthed skabes hele dagen igennem.
Jeres dreng sover en del i løbet af dagen, får ofte omkring 4 timers dagssøvn samlet og sover ofte også 10-10½ time om natten. Samlet set får han altså den søvn han har behov for og ligger i den lidt høje ende, altså den ende, som trækker det gennemsnitlige søvnbehov lidt op. Det er meget fint, det er mere for at sige, at hvis han nogle gange måske virker til at sove lidt mindre, så er det stadig normalt og helt okay :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, mælk af kop.
Sen morgen 8-8.30: Får en kvart, måske halv, bolle med flødeost, frugtmos, frisk frugt og vand af kop
Formiddagslur som nu
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 15: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, eller får f.eks. lidt tykmælk med banan, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, ærter, majs, gulerod, peberfrugt, avokado, måske ½ frikadelle eller lignende
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, fiskefrikadeller, laks, kartoffelmos og millionbøf osv. Der skal være mos og mad i stykker, mad som smager af noget. Vand eller mælk af kop.
Godnatgrød som nu, vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes 20-20.30 som han viser sig parat til
Sen aften 24: Ammes eller flaske og sover videre uden yderligere til næste morgen tidlig.
Som I kan se er antallet af måltider det samme, men prøv om I kan give ham mad, som giver lidt mere mæthed hele dagen igennem, så han på den måde fyldes rigtig godt op. Hold fokus på tryptofanholdige fødevarer. Når vi spiser dette, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Bibehold endelig godnatgrøden, den er vigtig :)
Amning og/eller flaske tre gange dagligt er et reelt behov med den alder han har, I skal regne med at han har brug for at få ca 500ml mælk dagligt på denne måde. Derudover skal han drikke vand nok af kop dagen igennem får ikke at behøve søge det om natten.
I skriver: "Han får kun vand fra kl 24-06" - hvad ligger der i dette og hvordan får han det? I princippet burde han jo ikke have behov for noget i dette tidsrum, så hvorfor har han brug for det? Er det et reelt behov, fordi han ikke får indtaget væske nok i løbet af dagen eller er det blevet en dårlig søvnassociation for ham? Er han blevet afhængig af at få vand eller af at få noget i munden for at kunne sove? Det kunne godt lyde som om at han på en eller anden måde har lært at sove ved at få lidt at drikke natten igennem, når han vågner og det vil være rigtig godt at komme væk fra dette, netop ved at sikre ham vand og mælk nok hele dagen igennem - og også ved at give bryst eller flaske sen aften som nu.
I skal medtænke at han har en alder lige nu, hvor børn naturligt sover meget uroligt, vågner om natten, småklynker, lægger sig op i kravlestilling og rokker, bliver frustrerede og kan ikke finde ro - det er helt naturligt for alderen og det er her vigtigt at I hjælper ham til ro, men forsøger at få ham videre i søvnen, uden at han bliver afhængig af at få noget i munden. For hvis han er afhængig af at få noget i munden, så vil han ikke kunne sove uden dette og I vil skulle levere denne service længe - i hvert fald, hvis det er vand han har lært at drikke. En sut vil han naturligt på sigt bedre kunne lære at finde selv ...
Han skal hjælpes med stillingsskift, beroligende ord og netop det at indføre beroligende ord som "sshh-sssh" eller lignende kan være rigtig godt, fordi det er noget I kan give ham på afstand. Når han vågner op, har brug for at fornemme at I er der, at han ikke er alene, så kan I sige "sshhh-sshh", "nat-nat", "sove-nu" og lignende, uden at I behøver stå op eller tage fat i ham og få ham lagt rigtigt. Lige nu har han brug for jeres hjælp til stillingsskift, men på sigt bliver han jo så motorisk god, at han godt selv kan lægge sig i en stilling der er rar for ham at sove i og her kan beroligende ord på afstand være rigtig godt.
Nogle forældre har også stor glæde af at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Fjerne den ene side af tremmesengen og sætte sengene sammen. Ved at gøre dette, så kan I holde fast i at jeres dreng skal sove i sin egen seng, men vil samtidig også kunne berolige ham med jeres hænder, en hånd på hans brystkasse, en hånd at holde i, kan få ham til at sove videre, uden at I behøver stige ud af jeres seng:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske