Svar: Sove igennem. Hvornår lykkes det egentlig?
1. februar 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Mor
Med den alder din dreng har, så burde han kunne sove igennem om natten ... :)
Jeg er dog enig med dig i, at det godt kunne lyde som om at din dreng har problemer med hævede mandler og polypper. Det at han sover med åben mund og snorker højlydt er typisk tegn på dette og han har dermed en helt reel grund til at vågne om natten.
Jeg synes du skal ringe til en øre-næse-hals-læge, det kræver ikke henvisning fra egen læge og bede om at få en tid til kontrol for hævede mandler og polypper. Det vil være helt relevant at du optager din drengs snorken og måde at sove på og viser det til lægen. Og så skal du drøfte med lægen, hvorvidt det vil være relevant at operere ham eller ej. Det er en lægelig vurdering og øre-næse-hals-læger er specialister på dette område :)
Det er sjældent, at man finder polypper hos større børn og voksne. Den hyppigste alder, man ser polypper i, er 2-6 års alderen og ofte vil barnet lide af kronisk mellemørebetændelse. Faktisk vil det nogle gange være sådan, at ørelægen fjerner polypperne i forbindelse med at der lægges dræn i ørerne.
Med hensyn til vand om natten, så er dette et reelt behov, netop fordi han sover med åben mund og dermed tørrer slimhinderne i munden ud. Du kan give ham en drypfri kop, som han kan drikke af uden at spilde og på den måde kan han blive selvstyrende her og du behøver ikke blive forstyrret.
Hvis han vågner og siger at han skal tisse, så synes jeg det er vigtigt at følge ham derud og anerkende dette behov. Men du skal naturligvis sikre dig, at han får tisset godt af inden han går i seng.
Nogle gange kan man også med held følge barnet på toilettet sen aften, inden man selv går i seng. Han kan gå derud mere eller mindre i søvne, tisse af og drikke noget vand og så kan du putte ham og han kan sove videre. Denne løsning virker for nogen og vil gøre at barnet sover et lidt længere stræk fra midnat og til næste morgen tidlig, så det er også et forsøg værd.
Men få en øre-næse-hals-specialist til at se på ham og få ham vurderet :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske