Brev:
Sove igennem. Hvornår lykkes det egentlig?
1. februar 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Sove igennem. Hvornår lykkes det egentlig?
Kære Helen
Min 3 årige søn har sådan set aldrig sovet igennem. Jo enkelte gange, men ikke sådan vedvarende. Jeg ved ikke om det bare skal være sådan, men han vågner stadig stort set hver nat af den ene eller den anden grund.
Vi har ikke problemer med putning og han elsker faktisk at blive puttet i sin seng og sove. Derfor har jeg indtil videre ikke set det som et problem at han vågner gennemsnitligt 1-2 gange om natten. Lige for tiden vågner han for at komme på toilet eller drikke vand. Jeg har overvejet at stille et glas vand ved hans seng som han kan drikke af hvis han vågner, så han ikke behøver at vække mig af den grund, men jeg ved næsten med sikkerhed at han alligevel vil kalde på mig eller komme til at vælte glasset.
Jeg ville allerhelst ønske at han undværer at drikke vand om natten. Er det en dårlig ide? Tænker at hvis han virkelig er tørstig skal han jo have det.
Han sover med åben mund og måske bliver han tør i halsen og derfor tørstig. Han snorker også meget og højt og har en smule vejrtræknkngsbesvær når han sover (pga slim i luftvejene og måske hævede mandler??) Hvad kan jeg gøre ved det? Har læst at mælkeprodukter danner slim i luftvejene. Jeg har også prøvet at eksperimentere lidt med det ved at undgå at give ham mælkeprodukter et par dage og har oplevet af han derved sover bedre og med mindre lyd:-) kan det passe eller er det indbildning??
Mht toilet om natten. Er det nødvendigt for ham at gå på toilet i løbet af natten? Har oplevet at han har sovet en hel nat uden at gå på toilet, så jeg tænker om det er ok at jeg prøver at lære ham at sove igennem uden at stå op og gå på toilet? Men hvordan?
Hvad er normalt for en 3 årig? Er det meningen han skal sove igennem eller er det normalt at han stadig vågner for at søge tryghed. Siger tryghed fordi det for mig at se virker som tryghedssøgen, da han godt selv kan finde ud af at gå på toilet uden hjælp om dagen og når jeg følger ham på toilet om natten skal han virkelig presse for at tisse to dråber.
Endnu et rodet brev, men håber på et svar som jeg kan bruge - som jeg plejer.
I øvrigt: jeg tror min søn har det du også skriver om i din bog om søvn, nemlig søvnapnø. Jeg har ikke talt med min læge om netop det men jeg havde en gang optaget min søn på mobilen mens han sov og viste det til min læge. Hun mente han har astmatisk bronkitis. Jeg synes dog selv at det lyder som søvnapnø og hævede mandler/polypper.
Hvad kan man helt konkret gøre ved det? Har prøvet dine råd bl.a at hæve hans hovedgærde men intet hjælper. Ingen i vores hjem ryger men det gør vores naboer og det kan lugtes hos os (!) mht smitte i børnehave kan vi ikke rigtig undgå det når han nu går der. Han spiser sundt og varieret og meget sjældent noget usundt. Så synes generelt vi gør alt rigtigt. Men han er stadig nærmest kronisk snottet (trækker vejret gennem munden), dog ikke så meget i sommermånederne.
Jeg ved nogle børn får fjernet mandlerne men også at der er delte meninger om hvorvidt det er en god ide? Men hvornår kan man tidligst få fjernet mandler/polypper hvis det overhovedet skal fjernes?
Med venlig hilsen
Mor