Svar: Vågner pludselig om aftenen
1. februar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Kristina
Det lyder som om at jeres datters sygdomsperiode med hoste og feber har gjort, at hun har oplevet nogle opvågninger, hvor hun naturligt ikke har kunne få vejret tilstrækkeligt, hvor hun har haft ondt og hvor hun også har været forvirret, fordi hun har haft feber.
Den erfaring sidder i hende og det tager tid at få en ny erfaring skabt, det tager tid for hende, at finde ud af, at hun ikke behøver vågne, være bange og ked af det, at hun roligt kan sove videre, for alt er okay.
Du fortæller at hun søger tryghed og hvis I tager hende ind til jer, så sover hun med det samme. Vælger I at blive på værelset, sidde med hende, berolige hende og forsøge at få hende tilbage til egen seng igen, så falder hun til ro, men kun kortvarigt, herefter vågner hun igen og græder ulykkeligt, indtil I atter tager hende op. Hun har altså brug for at have jer tæt på, for at være rolig og tryg lige nu.
Det lyder for mig som en periode og det lyder vigtigt at anerkende hendes behov for nærhed. Det er vigtigt at hun føler sig fuldstændig tryg ved at blive puttet og ved at sove videre og jeg synes det er vært at prioritere at give hende denne tryghed og nærhed.
I kan vælge at tage hende ind til jer, få roen på hende, lade hende sove i jeres seng. I kan her forsøge at putte hende tilbage i egen seng igen, når I senere selv går til ro for natten. Det lyder jo som om at det er i løbet af aftenen, hun især har brug for jer, så måske kan hun sagtens blive puttet tilbage til egen seng igen, når hun først har sovet trygt og godt et par timer.
I kan også vælge at tage en madras ind på hendes værelse, hvorpå I kan lægge jer med hende, så hun stadig får nærheden og den fysiske kontakt der lige nu giver hende ro, men så I samtidig bliver på hendes værelse ...
Jeg synes ikke I skal være bange for at skabe dårlige vaner, det er ikke en dårlig vane at gøre sit barn tryg :) Men I skal naturligvis lige overveje hvornår det ikke længere er et tryghedsbehov mere. I er nødt til at lægge mærke til hendes adfærd, signaler osv. så når denne periode er overstået og hun virker tryg og roligt og sover uden at vågne med skrig og gråd, så skal hun lære at sove videre i sin egen seng igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske