Brev:
Sutten - 7 mdr.
1. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Sutten - 7 mdr.
Kære Helen,
Jeg har skrevet til dig før omkring sutten. Min datter har brugt sut siden fødslen, men kun i forbindelse med søvn. Hun kan f.eks. ikke trøstes med sutten. Samtidig med at vi giver hende sutten, så får hun også sin putteklud.
Lige pt. så kæmper vi en kamp for at hun ikke skal blive mere afhængig af sutten og helst mindre afhængig. Vi er oppe en del gange om natten, og det tærer altså på kræfterne.
Når hun vågner om natten og er ked af det, så forsøger vi altid at berolige hende ved at ligge hænderne på hende, give hende puttekluden og sige schh... hun stopper også med at græde men er fortsat urolig, og ofte ender det med at hun får sutten inden hun vågner alt for meget.
Når hun bliver puttet så får hun også både sut og putteklud. Vi forsøger primært at give hende puttekluden, men hun falder simpelthen ikke til ro før hun får sutten. Dog har vi den seneste tid haft held med at få hende til at sove uden sut efter drømmeflaske og natflaske. (Der er desværre ikke meget drømmeflaske over det, da hun altid vågner, men er som regel let at putte igen.) Dog vågner hun som regel forholdsvis kort tid efter fordi hun ikke har sutten - det kan være efter 10-15 min eller efter 1 time. Det undrer mig meget, da hun jo så ikke burde mangle sutten, da hun blev puttet uden og ikke har tabt den.
Hvordan kan det være? Gør vi noget forkert? Eller må vi bare indse at hun er meget afhængig af sutten?
Iøvrigt er vi begyndt at give hende sutten i hånden i sofaen inden hun bliver puttet, så hun kan sidde lidt med den og lege med den. Så lærer hun at putte sutten i munden selv. Er det en god ide eller risikerer vi at det bare bliver leg? Samtidig så får hun selv sutten i hånden, når hun bliver lagt i barnevognen, og så kan hun selv putte den i munden, evt. med lidt hjælp.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker.
Venlig Hilsen
Mor