Svar: Portionsstørrelser og mellemmåltider
1. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Det er helt passende med de fire flasker i døgnet og de ligger meget fint tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når din datter bliver 8-9 måneder vil det være rigtig godt at skære ned til kun 3 flasker i døgnet og de kan ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten eller de kan forsvinde helt fra dagen og ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det afhænger helt af, hvad der fungerer bedst.
I 10 måneders alderen vil 2 flasker ofte være nok (400ml) det dækker hendes behov for jern til hun er 1 år. De to flasker vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten, ofte meget tidlig morgen f.eks. kl 04. Det er således flaskerne om dagen der forsvinder helt og erstattes af mere rigtig mad, samt vand af kop.
Din datter lyder til at spise meget fint og hendes appetit må gerne svinge, så hun nogle gange kun spiser ½ dl. og andre gange spiser 1½. Det gør ikke noget. Det er netop derfor det er vigtigt at hun får små hyppige måltider, fordi hendes energi behov så dækkes hen over dagen og spiser hun ikke så meget til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste og omvendt :)
En normal portion ligger mellem 1-2 dl. men det er vigtigt at hun også stadig drikker sin mælk, når den tilbydes og det er i princippet bedre at give hende 1 dl. grød eller mos og hun så drikker sin flaske, end at give hende 2 dl. grød eller mos og flasken efterfølgende afvises.
Mængden af rugbrød varierer også - det lyder dog meget fint, hvis hun kan spise ½ rundtenom og derudover suppleres med grøntsagsmos. Igen må hun så spise et sted mellem ½-1½ dl. mos alt efter hvad hun viser behov for.
Mellemmåltider kan være frugt, det kan være frugtmos, frisk frugt i hånden, det kan også være bær (friske eller mos), det kan også være små bidder af en bolle med lidt smør, smøreost eller andet smørbart pålæg. Tykmælk og lignende anbefales først i større mængder efter 9 måneders alderen, men du kan give lidt grød - flerkornsgrød, mysligrød eller lignende.
Ost må hun gerne få, det kan indgå i madlavningen, du kan også prøve at give hende en ostestang at gumle lidt på - men hold øje med hende, så hun ikke får det galt i halsen. Hun må også gerne få en lille bid ost ind i munden, at gumle på, ligesom du giver hende små bidder af brød. De fleste børn vil være 8-9 måneder inden de rigtigt begynder at kunne tygge.
Du kan købe babymos, som kan bruges, når I er på tur. Det kan være praktisk at tage lidt med på glas eller i plastbægre, som det også laves i. Du kan også smøre en lille madpakke og tage lidt rugbrødshapsere og lignende med hjemmefra, når hun nu er glad for dette. Også frugtbåde hun selv kan sidde med, kan fint medbringes hjemmefra.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske