Brev:
Portionsstørrelser og mellemmåltider
1. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Portionsstørrelser og mellemmåltider
Kære Helen,
Jeg synes det er meget forskelligt, hvor meget min datter på 7 måneder spiser, og jeg er i tvivl om hvor meget hun bør spise. Eller hvor meget mad, man kan betragte som et måltid. Derudover så kunne jeg godt bruge lidt inspiration til forskellige mellemmåltider.
Min datter får tre hovedmåltider og to mellemmåltider. Jeg har således fjernet flasken formiddag og eftermiddag, hvilket vil sige at hun får flaske før eftermiddagslur samt aften, sen aften og tidlig morgen. Hvornår kan jeg forvente at fjerne flere flasker og hvilke?
Mht. portionsstørrelser, så er jeg selvfølgelig klar over, at børn spiser meget forskelligt og at appetitten varierer meget. Samtidig er det jo efterhånden vigtigt at hun indtager en vis mængde mad, da flaskerne så småt bliver fjernet.
Jeg benytter Sundshedsstyrelsens bog om Mad til spædbørn og småbørn, og når jeg laver grød til min datter, så laver jeg en hel portion efter opskriften. Det er grød lavet på 2 dl vand. Nogle gange spiser hun det hele, men andre gange spiser hun knap halvdelen. Er det normalt?
Hvor meget rugbrød skal hun spise før det udgør et måltid? Til mellemmåltid kan hun godt spise knap en halv rundtenom. Hvor meget grøntsagsmos udgør en portion? Jeg laver en portion på omkring 140 gram og så kommer der selvfølgelig kød og lidt grøntsager til hånden oveni, men igen - nogle gange tømmer hun tallerkenen og andre gange spiser hun måske 10-15 skefulde.
Jeg kan godt sidde og rive mig selv i håret over at hun ikke spiser mere. Jeg vil jo så gerne ha hende til at spise, men uanset hvad så kan jeg jo ikke tvinge hende, og det vil jeg så absolut heller ikke. Men hvad er en normal portion? Hvad kan man forvente hun spiser?
Som mellemmåltid laver jeg engang imellem lidt naturel yoghurt med frugtmos, men det må hun jo ikke få for meget af. Så har jeg givet hende lidt rugbrød med smøreost, som hun elsker, men det vil jeg til at indføre til frokost sammen med grøntsagsmos. Samtidig virker det som om at rugbrød til mellemmåltid mætter lidt for godt, så hun ikke er klar til aftensmad et par timer efter. Så kan man give frugtmos, men jeg er lidt tilbageholdende med blot at give ren frugtmos som det eneste. Hun får også nogle gange lidt frisk frugt i bidder f.eks. banan. Har du andre forslag til mellemmåltider? Og gerne noget der er let at tage med i byen, hvis der er behov for det. Hvor store skal disse mellemmåltider være - hvor meget frugtmos f.eks.? Hvornår kan hun spise skiveost?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig Hilsen
Mor