Svar: Vågner om aftenen og er meget ked af det
31. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Natteskræk ses ofte først omkring 1½ års alderen, men det kan dog forekomme i lidt forskellige grader og faktisk kan man godt opleve børn helt ned i 6-7 måneders alderen have en periode, hvor de vågner, græder ulykkeligt og sagtens kan tænkes at have et mildere anfald af natteskræk.
Og ja - det lyder faktisk som om at det godt kunne være tilfældet hos jer, for jeres datter virker ikke rigtig vågen, hun græder, er tydeligt svær at trøste, kan måske næsten virke lidt konfus og vil ofte også virke afvisende overfor hvis man snakker for meget med hende eller forsøger at trøste eller holde for meget om. Samtidig sker det først på natten, hvilket er typisk for netop natteskræk, hvor mareridt, ofte opstår hen af morgenstunden.
Natteskræk er også drømme, men drømmene opstår i den dybeste del af den dybe søvn og barnet sover videre, selvom det ser vågent ud. Man kan godt have drømme, selvom man sover dybt. Derfor virker det ofte skræmmende. Mareridt er uhyggelige drømme der opstår i det vi normalt kalder vores drømmesøvn, eller REM søvn. Drømme er dog, uanset om de opstår på den ene eller anden måde dog normalt en bearbejdelse af dagens oplevelser og det kan sagtens være drømmeaktivitet, som gør at I har natteuro lige nu.
Der sker jo udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres pige lige nu og der er derfor meget at bearbejde, når hun sover :)
Det er fint at du bare hjælper hende med at komme videre i søvnen og får ro på :) Rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske