Svar: Gider ikke flasken
31. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Det er rigtig dejligt at din dreng er glad for skemad, men det er vigtigt at han ikke spiser så store mængder, at han fravælger at få sin mælk. For det handler ikke kun om at hans mælkbehov skal dækkes, det handler i allerhøjeste grad om, at hans væskebehov skal dækkes og han bør få 4 flasker i døgnet med den alder han har nu.
Derfor er det vigtigt at du holder igen med skemaden og ikke giver ham mere end 3/4-1 dl. af gangen, fordi han derefter så vil drikke sin mælk. Det er altså bedre at han får de 50-100ml som mælk og ikke som ekstra grød eller mos. Ved siden af skemaden skal han også have vand.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: 1 dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11.30-12: 1 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: En lille smule flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: 1 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere af jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle eller lignende, suppleres med brødskorper, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at han får modermælkserstatning frem for sødmælk, når han ikke er ældre end han er. Sødmælk kan bruges i grød og mos eller kan gives i form af sovs eller lignende, men det må ikke være på bekostning af mme. Hvis han drikker meget lidt mme af sine flasker, så er det en god idé at du bruger mme i hans skemad.
Jeg anbefaler også at du (eller far) tilbyder flaske sen aften inden I selv går i seng. De fleste børn vil kunne spise denne mere eller mindre i søvne og det vil være rigtig godt, hvis han kunne tage imod en ekstra flaske her imens han sover. På den måde kan du få lidt ekstra mælk i ham og sikre hans behov bedre.
Hvis det fortsat er et problem at få ham til at drikke nok, så må du tale med jeres læge om, hvor lidt det vil være acceptabelt at jeres dreng indtager, for det handler som sagt ikke kun om at han skal have kalk, men også om at hans skal have væske nok og ikke må blive dehydreret :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske