Svar: Mine dejlige børn
31. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Pernille
I forhold til din datter, vil det være helt okay, at I nogle gange beder hende om at sætte ord på, hvad det er hun gerne vil have i stedet for at pive eller pege. Selvom det er frustrerende, hun er træt osv. så må I gerne stille små krav i hverdagen. Det samme gælder, hvis hun f.eks. taler med sin sut i munden, så må I gerne bede hende om at tage sutten ud, så I kan høre og forstå, hvad hun siger :)
Med hensyn til Felix, så er det vigtigt at han får mad nok dagen igennem og det vil være rigtig godt, hvis du også kunne indføre en godnatgrød, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng.
Det er fint at I kun har en flaske til ham nu, men det er vigtigt at han sikres væske nok dagen igennem for ikke at behøve det om natten og dermed også for at kunne sove igennem.
Du skriver at hans lure kan variere om dagen, så han nogle gange sover længst om formiddagen og andre gange længst om eftermiddagen. Det er vigtigt at du her er opmærksom på at han ikke bør sove til efter kl. 16, fordi den søvn der ligger herefter naturligt "æder" af nattensøvnen og det kan være her årsagen til hans opvågning om natten ligger :)
Du skal regne med at han i løbet af de næste par måneder vil begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det vil ofte være fornuftigt at arbejde lidt på at formiddagsluren bliver kortere og kortere for tilsidst at kunne undværes. Måden han sover på vil på sigt også kunne give en ændring af hans søvn om natten og især en ændring i forhold til at han vågner allerede kl. 5 ...
Du skal regne med at han samlet set har brug for ca 13½ times søvn i døgnet. Det kan være fordelt således at han f.eks. sover 3 timer i løbet af dagen og 10½ time om natten. Nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere - det er et gennemsnitligt tal.
Du skal også regne med at han naturligt vil sove meget uroligt og kan være ekstra tryghedssøgende i den periode, hvor han begynder at gå mere og mere rundt. Så hvis han er godt igang motorisk lige nu, så påvirker det også natten og giver natlig uro - faktisk minder denne periode meget om den natlige uro man ofte også oplever i 8-10 måneders alderen, hvor børn begynder at kravle.
Flasken han får at sove på kan du gøre to ting med. Du kan gøre det at du bibeholde den og det at han sidder i favn, og herefter putter ham med godnatsang, godnathistorie eller lignende. Det er vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken og stille og roligt kan den erstattes af en kop.
Du kan også gøre det, at du lægger ham i seng, elevere hovedgærdet, så han ikke ligger fladt og giver ham flasken i sengen, imens du synger godnatsang (spiller vuggevise), kærtegner ham lidt osv. Igen må han ikke falde i søvn med flasken i munden, men skal slippe den, kigge på dig, lige smile til dig, trille om på siden og falde i søvn.
Det er vigtigt at han lærer at sove uden afhængigheden af flasken og det kan være en god idé at erstatte flasken med en puttebamse. Til at begynde med kan bamse og flaske følges ad, men stille og roligt erstattes flasken af lidt mælk af en kop, hvorefter han så puttes med sin bamse, som han så er vant til at få, du synger samme sang (eller spiller din vuggevise), læser godnathistorie eller hvad du nu plejer og han lægger sig til at sove.
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske