Svar: Vågner 7-8 gange om natten og har gjort det i 3 måneder
31. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og velkommen til. Der er ingen tvivl om at nogle børn har et rigtig godt sovehjerte og andre børn er det man kan kalde "dårlige sovere", som du selv skriver og ja - det kunne godt lyde som om at sammenhængende søvn ikke er jeres datters stærkeste side ...
I hvert fald lyder det som om at I har styr på mad og mælkeindtag - I skal dog her være opmærksomme på at, det er vigtigt at hun ikke spiser så store mængder skemad, at hun efterfølgende afviser bryst eller flaske. Det er vigtigt at hun som udgangspunkt får skemad, når hun vågner af en lur og mælk inden hun skal sove næste lur. På den måde sikrer du at hun både får nok mad og også nok væske - hvis hun ikke får sit behov for mælk stillet tilstrækkeligt i løbet af dagen, vil hun naturligt skulle søge det om natten.
Derudover lyder det som m at du er meget opmærksom på at hun helst ikke skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden, men kunne overgive sig til søvnen med kærtegn og nærhed. Det er meget fint, for det lyder faktisk som om at jeres pige er en meget tryghedssøgende pige og som om at hun har brug for at mærke at du er der.
Du fortæller at hun falder til ro i dine arme og det lyder som om at du faktisk godt kan få hende videre i søvnen, ved netop at tage hende op og lade hende mærke dig, og hun behøver således ikke nødvendigvis mælk for at sove videre ...
Det er naturligvis vigtigt at anerkende hendes behov for at mærke at du er der og jeg tænker derfor ikke at der er nogen løsning i at lægge hende på eget værelse. Tværtimod. Faktisk vil jeg anbefale at I kobler hendes seng til dobbeltsengen, dvs. fjerner tremmerne fra den ene side af hendes seng og sætter hendes seng sammen med jeres. Det vil gøre at hun på en gang kan puttes i sin seng og stadig lærer at det er der hun falder i søvn og sover, og samtidig vil du kunne være ved siden af hende, berolige hende med hænder, kærtegn osv. og på den måde være heldig netop at lære hende at komme videre i søvnen uden at du behøver tage hende op - fordi det hun har brug for er at mærke at du er der.
Prøv at lægge mærke til, hvad der vækker din datter? Det kan være motorisk uro, måske spjætter hun og vågner med et sæt, fornemmelsen af at falde, som du sikkert også kender fra dig selv. Hvis det er tilfældet kan det netop hjælpe at ligge og holde hende i hånden, men det kan også hjælpe at lade hende sove en en sovepose - voksipose, sleebee, duniduo, drømmepose osv. Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke får det for varmt, når hun sover, men posen kan give hende større fysisk ro og gøre at hun sover mere sammenhængende.
Det kan også være smerter? Det kan ikke udelukkes, at din datter vågner fordi hun har ondt i ørerne eller måske fordi hun er generet af mavesyre, der står og kører op og ned mellem mave og spiserør. Børn med refluks vil ofte have dette problem og derfor have problemer med at sove sammenhængende.
Måske sover hun med åben mund? Snorker hun? Det kan være tegn på at hun har problemer med hævede mandler og polypper. Det ses sjældent hos så små børn, men kan naturligvis ikke udelukkes og hvis hun vågner gentagende gange, så kan årsagen altså være at hun lukker til i svælg og næsen og har problemer med at få vejret. Sover hun med åben mund bliver hun også tør i munden og så hjælper det netop at få lidt at drikke og så sover hun fint videre til problemet så opstår igen.
Du kan prøve at elevere hendes hovedgærde, så hun ligger lidt højere med hovedet. Du kan komme en pude eller et lille sammenrullet tæppe ind under hendes madras, hun er for lille til at sove med puden selv, men under madrassen kan den bruges, så det er hele madrassen der eleveres og hun kommer til at ligge skråt.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske