Brev:
Svært ved at falde i søvn ... igen!
31. januar 2011
Alder:
2 år
Svært ved at falde i søvn ... igen!
Kære Helen.
Jeg skrev til dig for lidt over et ½ års tid siden. Vi flyttede til Grønland í juli 2010 og vores datter, daværende 1½ år, hvade urolige nætter med MANGE opvågninger i 2 måneder. Det går godt med IKKE at vågne om natten mere - ellers tager vi hende ind og hun sover videre hos os. Siden nov, dog tiltagende pt, er det en KAMP for hende at falde til ro.
Hun deler værelse med sin søster på 4 år, som falder i søvn, blot hun rammer puden. Ella skriger, jamrer, hulker, skriger... Vi har siddet ved hende, talt om dagens gang (tidl råd fra dig), læst godnat historie mm. Pt er det hendes Far, hun kalder på. Måske fordi han ofte har måtte overgive sig, pga hendes skrigen, på trods af, at sidde ved siden af hendes seng - uden at sige et ord.
Han tager hende op og kæmper da kampen med at få hende til at sove i vores seng. De gange, hvor dette er lykkedes, har vi båret hende tilbage i egen seng... PT. har vi INGEN aftener, som "kæreste/forældre", hvilket vi havde tidl. Du vil sikkert mene, - "nå ja, men SÅDAN er det jo at have små børn"... VI har så bare ikke NOGENSINDE haft vanskeligt herved... - måske derfor det hele synes EKSTRA frustrende!?
Ella har, siden hun var 4 mrd gammel, haft meget let ved at falde til ro, let for os og andre at putte, men da vi kom her (har boet her 7 mrd nu) - er alt bare vendt på hovedet..., hvilket egentlig er et sundhedstegn, synes vi - men stadig efter 7 mrd...? Nå, ja - udviklingen stopper jo ikke, men forstærkes måske blot...?
Umiddelbart trives Ella positivt. (fyldte 2 år d. 21.1.11) Hun er en meget glad, morsom og sjov pige. Hun forstår det meste grønlandske - hendes dp taler grønlandsk til hende - og hun er virkelig begyndt at sige MANGE danske ord, ingen grønlandske ord... Hun forstår ALT, hvad vi siger, fortæller og beder hende om.
Hun er blevet meget tryggere i vores/hendes nye hverdag - også hos sin dagplejer.
HUn har dog MANGE og OFTE vredes - og raseriudbrud, - har i aften bidt sin søster, helt umotiveret, voldsomt i armen (1.gang), rykker i hår, klaskede igår en fremmed dreng "en i ansigtet", skubber...
Hun virker meget jaloux på sin storesøs. Vi forsøger at være en på hende, når vi får fri. Derudover har vi ofte taget en "sygedag" med hende - også med henblik på, at give hende den fornødne opmærksomhed. (hun har ofte forkølelsesvirus).
Men hvad stiller vi op? Jeg kender måske selv svaret, men har behov for "en udefra" til at kommentere på ovenstående. Så når du får tid, ser jeg frem til at høre fra dig:)
Venligst
Anne