Svar: Sprog - selvopfundne ord
Kære Sanne
Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt med sprogligt og det er helt normalt og forventeligt, at hun blander de to sprog. Netop børn der vokser op som flersproglige, vil have et ordforråd der består af ord fra begge sprog og de spekulerer ikke over, hvorvidt de taler det ene eller det andet, men bruger simpelthen det ord de nu har i deres repertoire.
Man siger ofte at børn der vokser op som tosprogede er senere til at tale, men det passer faktisk ikke. For deres ordforråd er ligeså stort som hos børn der kun skal lære et sprog, deres ordforråd består bare af ord fra to sprog. Derfor kan jeres datter måske færre danske ord end et barn i Danmark kan i samme alder, men sammenlagt er hendes ordforråd det samme :)
Det er helt naturligt at børn bruger selvopfundne ord. Ofte er det ord, som barnet umiddelbart har svært ved at sige og derfor siger noget andet. Barnet bliver forstået og bruger naturligt det ord som en del af sit ordforråd og derfor er det naturligt at jeres datter bruger ordet "why" i stedet for "igen" eller "nochmal". For hende betyder det bare at få noget gentaget og det er det I gør, når hun bruger det ord, så det virker, hun opnår det hun gerne vil.
Der var engang en ...
... talepædagog der fortalte mig at man skal se indlæringen af sproget som en båndoptager, hvor der bliver optaget nogle ord først på båndet. Mange af disse ord vil naturligt have forkert udtale, fordi de ikke bliver spolet tilbage og optaget over før båndet er helt fuldt. Derfor vil man naturligt ofte opleve, at børn f.eks. i lang tid siger "bar" i stedet for "far" fordi de har lært sig ordet sådan til at starte med. Men de kan godt sige "fest" som også starter med "f" fordi det ord er kommet til senere.
Jeg kender en pige, som havde et selvopfundet ord for ketchup, hun sagde konsekvent butlip ... og mente i flere år at det var ordet for ketchup. Det tog rigtig lang tid at få spolet butlip over og erstattet med det rigtige ord ketchup og jeg tænker at det for jeres datter sandsynligvis vil være det samme. Hun vil bruge ordet "why" i stedet for "gentag" i en længere periode - og det er okay.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Det vigtigste med børn og sprog er, at barnet kommunikerer, viser lyst til at tale og bruge sit sprog. Og derfor er det vigtigt at man ikke retter på barnet, for føler barnet sig forkert, så er der risiko for at barnet ikke taler nok ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Tilskudsblanding
En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.
En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.
Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....
Feber
Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.
Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...