Svar: Vågner mange gange i løbet af natten - 14 mdr.
28. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Prinsessens mor
Tak for dit brev :)
Det er meget fint at jeres datter ikke længere får flaske og det er fint at hun ikke længere får mælk/mad om natten. Men får hun ikke vand? I hvert fald skrev du sidst: "vågner 8-10 gange og nogle gange vil hun ikke sove igen og er vågen flere timer. Græder og græder og er utrøstelig + får vand. Vil kun ligge på vores mave og sove ..." og vand kan være en ligeså dårlig søvnassociation som mælk.
Det er naturligvis vigtigt at hendes behov for mad og mælk stilles i løbet af dagen og derfor vil jeg lige sende dig en plan for hvordan en dag kan se ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af kød, fisk, det kan også være en varm middagsret bestående af ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Vand af kop.
Tilbydes gerne lidt frugt, banan eller lignende og evt. lidt mælk af en kop og puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, rød peberfrugt, avokado, majs, ærter, gulerod, agurk osv.
Aftensmad: Børnevenlige retter, familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød
Puttes til natten med godnathistorie og godnatsang
Som I kan se er der rigtig mange små måltider dagen igennem og også en godnatgrød der afslutter dagen, så I er sikre på at jeres datter går mæt i seng.
Det er vigtigt at hun får både mad og væske nok dagen igennem og hvis det kniber med at få nok i hende, så kan det måske hos jer være en løsning at give hende en drypfri kop med lidt vand med i seng. Den kunne hun evt. lære selv at finde og kunne således tage sig lidt vand i løbet af natten når og hvis hun havde brug for det.
Ifølge jeres tidligere plan, så fik jeres datter 240ml mælk når hun blev puttet og 220ml igen sen aften. Og det er naturligvis en stor mængde mælk der nu er fjernet og en stor mængde hun pludselig skal nå at indtage i løbet af dagen og det kan godt være at hun ikke helt når dette ...
Som I også kan se ud af denne plan, så får hun også kun en lur dagligt og det formoder jeg er det samme hos jer. Det skal I holde fast i.
I skriver at putteritualet foregår således: "Bad, putning i sengen med det samme, godnathistorie og sang. Aer hende i panden indtil hun sover. Dette tager nogle gange 2 timer, men hun får ingen mælk og vi er tålmodige. Hun skal nok lære det".
Hvad sker det i de to timer der går, hvor hun ikke sover? Ligger hun og leger? Tumler hun rundt, har hun stor motorisk uro? Græder hun?
Hun må i princippet gerne tumle rundt og selv finde roen, det er helt okay hvis hun har brug for at komme lidt af med noget energi for bagefter at kunne sove. Men hun må ikke græde sig i søvn og hun må slet ikke ligge i sin seng i to timer og være ked af det...
Hvad ligger der i ordene "hun får ingen mælk", "vi er tålmodige" og "hun skal nok lære det"? Er det blevet en magtkamp, hvor I vil at hun SKAL sove og hun tydeligvis ikke kan eller hvad handler det om?
Ingen kan sove på kommando, hverken børn eller forældre og der kommer ikke noget godt ud af at lade barnet ligge i sengen og kæmpe for at barnet skal sove i to timer! Det hun lærer af dette er, at det at sove er forbundet med noget ubehageligt, det er ikke rart og det er ikke trygt og derfor vil hun naturligt stritte imod af alle kræfter. Derfor vil hun naturligt heller ikke sove særlig godt om natten.
Har I nogensinde prøvet at gå i seng rigtigt kede af det - hvis I har, så vil I vide, at man ikke sover særlig godt ...
Så hvis jeres datter græder meget og er meget ulykkelig, så er det her problematikken er og så er det bedste I kan gøre, at gøre alt for at gøre hende tryg. Ingen sover godt, hvis de ikke føler sig trygge, tryghed er alfa omega. Hvordan trygheden så gives bedst til hende, det må I forsøge at finde ud af, måske skal I sove sammen ... i hverfald indtil hun så atter er tryg ved at skulle sove og forbinder det med noget rart.
Du spørger hvad I skal gøre, når hun vågner - det afhænger helt af hvad årsagen er og hos jer, er man nødt til at finde ud af, hvad årsagen til hendes opvågninger er. Hvis årsagen ikke er afhængighed af flaske, så er årsagen måske at hun forbinder det at sove med noget slemt, fordi hun er for ked af det, når hun bliver puttet. Man kan ikke "behandle" uden at vide hvad man behandler, det er lappeløsninger som ikke hjælper på sigt.
Det kan også være at hun har smerter, at hun har problemer med hævede polypper eller andet, som gør, at hun naturligt ikke sover godt - igen, man er nødt til at finde ud af, hvorfor hun vågner, for også at kunne hjælpe hende videre i søvnen ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej og giver et billede af, hvad der måske kan være galt og hvordan I så kan komme videre.
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske