Svar: Hjælp - vores børn kan ikke falde i søvn selv!
27. januar 2011
Alder:
5 år
Kære meget meget trætte og fortvivlede forældre
Nu er jeg jo ikke tilhænger af godnat og sov godt og det er rart at høre, at I selv ikke bryder jer om at børnene skal lukkes inde på værelset med en forhindring foran døren ...
Jeres børn er så gamle nu, at de begge fint kan forholde sig til at I er i stuen og de skal sove på værelset. De er bevidste om, at I ikke er forsvundet, men ved godt at de kan komme ind til jer, at de kan søge jer, når de ikke kan se jer.
Det der er vigtigt er, at børnene ved at I ikke går fra dem og at I passer på dem og at de derfor trygt og roligt kan sove. Også selvom I ikke sidder hos dem i en time, så er I der for dem og de kan være trygge og helt rolige.
Jeres børn har også brug for at vide, at I har andre og kedelige ting at tage jer til. Netop med den alder de har, så ved de jo godt at det kan være ret hyggeligt om aftenen. Det er der I sidder i sofaen, spiser slik og ser film, og det vil de begge naturligvis gerne være en del af. Derfor vil de naturligt protestere når de bliver puttet, derfor vil de naturligt hellere være en del af jeres hygge end at sove for sig selv og derfor stiger de også op og ud af sengen igen og igen, fordi de søger jer og søger at være sammen med jer, hygge sig med jer, være en del af det der foregår.
Det er meget fint at I gør børnene klar til at blive puttet, aftenbad, godnatgrød, en banan og lidt mælk eller andet, en godnathistorie osv. og når historien så er læst, så siger I godnat. Der må gerne være en lille natlampe tændt, men det store lys slukkes og i stedet for at I så sidder hos børnene, så og holder i hånden hånden hele tiden eller går fra dem og de så følger efter, så vil jeg anbefale jer at opholde jer i nærheden og samtidig lave noget praktisk.
At lave noget praktisk vil sige lave noget kedeligt, det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med op til værelserne, stille jer ude i gangen, imellem de to værelse og gå igang med at stryge, lægge tøj sammen osv.
I skal stå lige ved dørene, helst så de begge kan se jer og i hvert fald helst så de begge kan høre jer. Det er vigtigt at de ikke behøver stige ud af sengen, for at se om I er der. Og imens I så står og laver praktiske ting, så kan I tale lidt med dem. I kan skiftes, så mor står der den ene dag og far den næste.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for jer. Netop fordi de begge har en alder, hvor de er bevidst om at I kan sidde og hygge jer uden dem, så er det vigtigt at få signaleret, at I rent faktisk ikke hygger, men har noget kedeligt at lave. I skal altså signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at de derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan man så verbalt betrygge jeres børn og fortælle, hvad det er I vil have dem til "jeg er lige her, læg du dig ned" osv. så de hører at de trygt og roligt kan lægge sig til at sove, I er der, går ikke fra dem, men I holder samtidig fast i at det er sovetid nu.
Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til børnene om at I ikke bare sidder og venter på at de skal sove. De kan spørge "er du der?" eller bare kalde "Moaar" og man kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for dem nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Og på sigt vil I naturligvis kunne lave andre ting og også lave ting væk fra deres værelser, så det er fint at sige "jeg skal lige tømme opvaskemaskinen, så kikker jeg ind til dig" eller også tilladt at sige "vi er lige i stuen, I kan roligt sove nu".
Og så vil børnene naturligt nogle gange stige ud af sengen og kommer ind til jer og her må I så følge dem roligt tilbage og putte dem i seng igen ... og igen ... og igen :)
Og kommer de ind om natten, så prøv at føre dem tilbage til egen seng igen, så de hjælpes med at vende om og atter blive puttet og føler sig trygge ved det. Hvis de kommer af vane, så er det fint at gøre sådan. Men vågner de fordi de er syge, har det dårligt, eller måske har haft en ond drøm, så skal de naturligvis trøstes og beroliges og have lov til at få den nærhed de søger. En mulighed er også en madras på gulvet i soveværelset, hvorpå de kan lægge sig og sove videre, når og hvis de vågner om natten.
Jeg vil anbefale jer, at i også i en periode putter børnene sent. Når de først sover 45-60 minutter efter de er puttet, så prøv at putte dem der hvor de plejer at falde i søvn. Netop for også at få dem lært, at det at gå i seng er forbundet med at sove inden for ca 15 minutter og give dem en fornemmelse af, hvordan det føles når man er træt, hvordan det føles at have brug for at sove.
Begge børn kan lære det samtidig og jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske