Brev:
Hjælp - vores børn kan ikke falde i søvn selv!
27. januar 2011
Alder:
5 år
Hjælp - vores børn kan ikke falde i søvn selv!
Kære brevkasse
Vi er en glad familie, mor og far, Sophia på 5 og Victor på 2 ½. Vi har bare et problem, der har vokset sig stort over tid og hvor vi nu føler, at det er en uholdbar situation for alle.
Vores børn kan ikke falde i søvn alene. Far ligger hos Victor til han sover og Mor hos Sophia. Og nogle gange kan det i værste fald tage op til 2 timer før de er faldet i søvn. Mor og far kan ikke leve med denne ordning længere og vi har svært ved at finde ud af, hvordan vi bedst ændre den på en ordentlig men holdbar måde.
Lidt baggrundshistorie:
Sophia havde en lang periode (ca. 2 års tid), hvor hun selv faldt i søvn uden problemer. Vi havde en fast rutine, der hed: bad, tandbørstning, læse historie, kysse godnat og så klarede hun det helt fint, at falde i søvn alene. Det gik også fint nok det første stykke tid efter Victor kom til, men så begyndte Victor at have mange øre infektioner og flere lungebetændelser, der betød han tit græd om natten og var vågen mange gange. Den nemme løsning blev, at han sov i vores seng, så Sophia ikke vågnede og for at vi også fik sovet.
Sophia fik en periode hvor hun havde maridt, var bange for spøgelser og ikke ville falde i søvn med lyset slukket. Græd når hun skulle puttes. Resultatet blev, at jeg lå ved hende til hun faldt i søvn og det gør jeg så stadig.
Victor fik dræn i ørene for ca. 4 mdr. siden og vi besluttede så at han skulle tilbage i egen seng og værelse igen. Vi syntes det var lidt drastisk, at han også skulle falde i søvn alene med samme – så vi valgte en overgangsløsning, hvor far så blev hos ham til han faldt i søvn, for at han skulle blive tryg ved sit eget værelse og egen seng. Der sidder far så endnu hver aften.
Børnene har hver deres værelse, dog næsten lige ved siden af hinanden. Deres aftenrutine er genkendelig. Aftensmad, lidt leg, bad, tandbørstning, godnathistorie (hver for sig) og puttes ca. kl. 20 (hvor der så tit går mindst en time inden, specielt Victor falder i søvn – Sophia oftest ca. 45 min.). De vågner mellem 6 og 6.30 hver dag, af sig selv. Det er altid dem, der vækker os og ikke omvendt. De afleveres i børnehave/vuggestue ca. kl. 9 – 9.30 og hentes ca. kl. 16. Victor sover til middag ca. 1 ½ - 2 timer dagligt ca. mellem 12.30 og 14.30.
Da vi i sin tid lærte Sophia at sove selv, brugte vi metoden fra ”godnat og sov godt” – på det tidspunkt virkede den fint for os. Sophia var lille og kunne ikke kravle ud af sin tremmeseng – så derfor blev hun jo i sengen. Vi har et problem med at anvende metoden igen, da begge børn jo nu bare vil stå op og komme ind til os, når vi siger at de nu skal lærer at falde i søvn selv, kysser godnat og går. Bogen anbefaler her, at man sætter en forhindring for døren, så døren ikke er lukket, men så barnet ikke kan gå ud af sit værelse. Det synes vi ikke om og har ikke lyst til at ”spærre” vores børn inde.
Begge børn har et stort tryghedsbehov, specielt vores datter og vi ønsker jo ikke de skal føle, det er en straf, at skulle lære at falde i søvn selv, men derimod en god oplevelse at kunne klare det selv. Det skal jo ikke være en traumatisk oplevelse, tværtimod.
Derfor søger vi desperat efter en alternativ måde, at gribe situationen an på ???
Vi er også meget i tvivl om vi skal lære begge børn det samtidigt eller en ad gangen ??
Vores næste problem er så, at begge børn – uafhængigt af hinanden i nattens løb kommer ind i vores seng. Noget som Sophia ellers aldrig har gjort før – eftersom hun aldrig har været vant til, at sove i vores seng på noget tidspunkt. Med Victor synes vi det er mere forståeligt, hvorfor han gør det, eftersom han jo har sovet halvdelen af sit liv der. Så ligger vi ellers fire mennesker der i en dobbeltseng og sover jo alle elendigt pga. pladsmangel. Det er der heller ikke nogen af os der kan fortsætte med så det problem vil vi også meget gerne til livs sammen med sov selv projektet.
Men hvordan gør vi det ???
Og skal vi gøre begge dele på en gang ???
Vi håber inderligt at du/I har nogen ideer, løsningsmodeller, der kan hjælpe os ud af den onde spiral vi har fået skabt.
Mange hilsner og nødråb fra de
MEGET, MEGET trætte og fortvivlede forældre