Svar: Sove igennem og natteamning
27. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Eas forældre
Man kan ikke være for "godmodige overfor sine børn" og det lyder faktisk meget fint og meget omsorgsfuldt det I fortæller. Men naturligvis skal Ea stille og roligt lærer at sove uden at få mælk flere gange om natten.
I fortæller mange rigtig gode ting:) Når Ea skal sove, så får hun brystet, og hun får derved mælk inden putning, men hun falder ikke søvn med brystet. I stedet puttes hun med sut og putteklud - super, hold fast i det.
Hun lyder også til at være godt igang med skemaden, jeg vil anbefale at hun begynder at få lidt mellemmåltider i løbet af dagen, så hun bliver fyldt lidt mere op. Jeg vil også anbefale at I begynder at give hende lidt grovere grødtyper og også mere grøntsagsmos med kød og fisk, som mætter hende bedre og som er godt for hendes fordøjelse. Det er vigtigt at hun får både mad og mælk nok dagen igennem, for at kunne undvære det om natten. Men fint at hun er så godt igang, udgangspunkt her er godt :)
Men når jeg ser jeres plan, så er der én ting som umiddelbart falder mig i øjnene og det er at jeres datter ofte sover mellem 17-18 og denne sene lur kan og vil ofte påvirke hendes nattesøvn i denne alder. Det vil derfor være rigtig godt, hvis hun kunne begynde kun at sove to lure dagligt og det kunne være rigtig godt, at arbejde på, at hun måske sover middagsluren lidt senere. Da hun ofte tager en meget lang formiddagslur, burde det være muligt at ændre på middagsluren, så hun f.eks. der sover kl 14 til 15.30/16. Hun skal helst ikke sove til senere end kl 16, da søvn efter dette tidspunkt naturligt "æder" af nattesøvnen, men det kunne have en positiv effekt hos jer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop
Ammes og puttes ca kl. 10, sover 1½ time
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, kan hver anden dag også få lidt øllebrød. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14, storebror kan evt. hentes, hvor du triller med barnevognen og hvor hun sover imens.
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i hånden. Du kan også amme hende her og det kan være fornuftigt at bibeholde amning her, for at sikre hendes mælkeindtag ekstra, så hun ikke behøver søge det om natten.
Skal ikke sove om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 (puttes altså lidt tidligere end nu, fordi hun jo kun sover to lure dagligt), sover i sin egen seng.
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
Jeg tænker også at det er vigtigt at I har realistiske forventninger. De fleste børn vil i 6 måneders alderen stadig have brug for 6 amninger i døgnet og at sove igennem vil i denne alder være at sove 5-6 timer uden mælk. Hører man til de meget heldige kan barnet sove 7 timer, men det skal I ikke regne med, så bliver I skuffet :) Jeg håber at planen her viser, hvad I kan forvente.
I skal også regne med at jeres datter naturligt vil vågne op om natten, fordi hun lige nu drømmer mere og også motorisk får sig lagt i stillinger hun ikke mestrer at komme væk fra. Det betyder at hun godt kan vågne om natten og have brug for en beroligende hånd, brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen, brug for at få dynen om sig, fordi hun har fået sparket den af osv. men det er ikke det samme, som at hun behøver mad.
Det kan derfor nogle gange være en rigtig god idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Det vil sige fjerne tremmerne på den ene side og sætte sengene sammen. På den måde kan du blive liggende i din seng, du kan lægge en hånd over på din datter, lade hende mærke dig og du kan hjælpe hende til fysisk ro med kærtegn og uden brystet - og hun vil samtidig lære at finde roen i sin seng og oplever ikke at blive løftet op og flyttet i løbet af natten.
Læs gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", som jeg netop har skrevet, fordi jeg syntes der var brug for en menneskelig og omsorgsfuld bog - en bog som kan hjælpe til tryg og god søvn :)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske