Brev:
Sove igennem og natteamning
27. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Sove igennem og natteamning
Kære Helen
Vi har nu i længere tid sovet 4 mand i sengen, men nu er det tid til at mor og far igen får deres seng tilbage.
Som skrevet til dig i brevet om Noah, kommer han selv ind til os om natten. Ea på nu 6 mdr. har også fundet ud af, at sengen hos mor og far er mere hyggelig end sin egen.
I tiden efter Ea blev født, sov Noah meget dårligt, hvorfor hun ofte om natten sov i mine arme, så hun ikke vækkede Noah. Men jeg må indrømme, at jeg også nød at have hende i mine arme, jeg nød den lille symbiose vi havde sammen. Hun havde en vugge, som stod ved siden af sengen, men så snart hun gav lyd fra sig, tog jeg hende over til mig og sådan sov vi det meste af natten i mange måneder. På den måde var det også nemt for mig at amme.
Fra starten til ca. 3½ måned vågnede hun kun en gang om natten for at blive ammet. Men i december fik jeg brystbetændelse, kom på penicilllin og min mælkemængde faldt drastisk. Ea ville derfor ammes hyppigere, også om natten, hvilket er forståeligt. Efter ca 14 dage var mælken dog tilbage som normalt, men den hyppige natamning fortsatte.
I starten af januar, Ea 5 mdr, besluttede vi at Ea skulle prøve at sove på eget værelse. Putningen går rigtig fint, hun bliver ammet og derefter lagt i tremmesengen, hvor hun først pludrer lidt eller leger lidt med sutten, men derefter falder selv i søvn. Putningen sker som regel ved 20.30 tiden.
Derefter sker nærmest dagligt følgende mønster:
Vågner ca 23.15. Bliver ammet. Får sutten og sutteklud.
Vågner 23.50 får sutten og sutteklud.
Vågner 00.10 får sutten og sutteklud.
Vågner 00.45 får sut, men giver sig denne gang ikke hen i søvnen, men bliver ked af det. Efter ca 20 min giver jeg op, da jeg som oftest selv er træt eller er bange for at hun vækker Noah, hvis han da endnu ikke er gået ind i vores seng.
Ea kommer med ind til os, hvor hun ligger i sengen ved siden af mig. Har ammes hun yderligere ca 3 gange mere inden morgen. Hun har siden, hun blev født altid kun spist 5 min, men det har altid været nok og hun har selv sluppet brystet.
Vi har prøvet af lade far sove med hende istedet, men hun vil stadig ammes mindst 2 gange fra midnat til morgen.
Dagsforløbet ser ca. således ud:
Vågner 7.30, der hygges lidt i sengen.
8.00 pusles, får tøj på.
8.30 Får havregrød, vand af kop.
9.15 ammes
9.30 Lægges ud i barnevognen.
Sover mellem 1½-2½time
ca. 11.30 vågner og der leges, pusles
12.15 risgrød med eller uden frugtmos, imens den laves får hun lidt at gumle på, fx æble eller gulerodsstykker. Desuden gives vand af kop.
Der leges lidt.
13.15 ammes og puttes i barnevogn.
Sover mellem 1½ - 2 timer.
Storebror hentes ved 15 tiden.
Når vi er hjemme gives der risgrød igen. Vand af kop.
Pusles osv.
Kl. ca. 17 puttes hun i barnevogn, hvor hun sover mellem ½ til 1 time.
Mellem 18.15 og 18.45 giver der grøntsagsmos.
19.30 pusles hun til natten.
ca. 20.30 viser hun træthedstegn, hvorfor hun ammes og lægges i tremmesengen. Der synges lidt, hvorefter hun selv falder i søvn efter noget tid. Dette sker som regel uden gråd.
Derefter sker mønsteret som beskrevet ovenfor.
Ea vejede ved fødslen 3580 og vejede ved 5½ mdr. alderen 7300 gr. Hun er en fantastisk glad, nysgerrig og opmærksom pige, motorisk velfungerende. Sover rigtig godt om dagen. Falder altid selv i søvn uden der skal vugges eller køres med barnevognen.
En drømmeflaske er ikke en mulighed, da hun nægter at tage flaske. Vi har prøvet mange gange, men hun vil bare ikke.
Til slut bør det lige nævnes at børnenes værelser ligger lige ved siden af hinanden, hvilket sommetider gør, at de vækker hinanden.
Vi håber, du kan give os nogle råd til, hvordan Ea kan læres at sove længere om natten. Jeg er klar over, at vi selv har lært hende den dårlige vane. Vi er ikke tilhængere af godnat og sov godt metoden, men er nok ofte for godmodige overfor vores børn.
På forhånd tak
Eas forældre.