Svar: Søvntyran
26. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Dit brev sætter flere tanker igang og jeg vil meget gerne dele nogle af mine tanker med dig - så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker I kan bruge.
Jeg er nødt til at starte med lidt forklaring, give dig et lille billede af, hvad jeg ser, der er foregået hos jer. For der er ingen tvivl om at de dårlige søvnvaner Nikolaj har, hænger sammen med at han jo aldrig rigtig har lært at sove på en god måde ...
For det første er der ingen tvivl om at Nikolaj har haft det jeg kalder søvnassociationsproblemer, hvor han har været afhængig af brystet for at sove. Det er helt naturligt at børn er dette, når de er små, men i takt med at de bliver ældre, så skal de lære at sove uden brystet.
I har valgt her at tage den lidt hårde metode, valgt at stoppe amning og har i stedet valgt at give flaske. Problemet i dette er, at I ikke har givet Nikolaj en ny og god søvnassociation, han har fået flaske, som er fuldstændig på ligefod med brystet - altså ingen ændring for ham og han vågner stadig ligeså hyppigt for at få sin mælk - fordi han har lært at have brug for noget i munden og mælken for at kunne sove videre.
I vælger så at fjerne flaskerne, eller i hvert fald trappe flaskerne ned, men stadig har han jo ikke fået noget nyt, som erstatter den flaske han er vant til at få ...
Derudover, så fortæller du at Nikolaj altid har haft et meget stort tryghedsbehov og har brug for at I er hos ham, sidder hos ham, når han skal sove. Som jeg læser dit brev, så bruger i 5-15 minutter hos ham om aftenen, hvilket som regel går uden problemer. Men du skriver også "han er stort set aldrig faldet i søvn alene, dvs. med mindre han har grædt sig i søvn, fordi vi ikke vil sidde hverken halve eller hele timer hos ham" og jeg bliver nødt til at sige, at det for mig lyder som om I næsten straffer ham.
Det lyder for mig som om at hvis han ikke kan falde roligt i søvn inden for de 5-15 minutter, så må han græde sig i søvn, for I kan ikke bruge mere tid på den putning. Og det betyder at han så nogle gange græder i op til 1½ time ... Du skriver: "Han græder typisk ½ - 1 ½ time, han enten ikke får flaske eller vi bliver siddende til han er i dyb søvn – jeg følger dine 3 min. Intervaller, hvor jeg går ind og lægger ham ned, og siger "du skal sove".
Der er lige en vigtig ting du har misset her: "Man skal aldrig gå fra et ulykkeligt barn. Børn der klynger sig til de voksne, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre jer i at gå, føler en smerte. Det handler ikke om at de vil bestemme, på nogen måde er beregnende. Når han græder, når du går og smiler, når du kommer tilbage, så skal det ikke tolkes som udtryk for, at "ha ha, der snørrede jeg min mor", men som en oprigtig glæde "min mor hørte mig og hvor er jeg glad for at se hende, nu bliver alt godt igen".
Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Det kan ikke udelukkes, at jeres dreng forbinder det at skulle sove og det at skulle være i sin seng med noget som ikke er rart, ikke er trygt og dejligt. Og det er derfor I stadig har store problemer med at få ham til at sove.
Metoden med at gå til og fra skal kun bruges, hvis barnet viser lyst til leg og underholdning og man ved at benytte denne metode, kan få signaleret til barnet, at det ikke er legetid men sovetid nu. Ligeså snart barnet ikke synes det er sjovt, ligeså snart barnet giver udtryk for at være ked af det, så skal man være der for barnet og blive der. Man skal aldrig gå fra et barn der græder og man skal faktisk også gå tilbage til barnet før det evt. græder.
Det handler om at børn i jeres drengs alder og yngre, simpelthen ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Når du går ud af værelset og forsvinder ud af hans syn, så føler han sig forladt og alene. Han ved ikke at du er på den anden side af væggen, han ved ikke at han kan kalde og så kommer du, han ved ikke at du er i stuen og han på værelse - for ham føles det ensomt og du er bare væk. Han har ingen fornemmelse for tid og sted. Og derfor bliver han så ulykkelig.
Så hvordan får I Nikolaj til at sove mere sammenhængende? Det gør I ved at gøre ham fuldstændig tryg. Flaske skal erstattes af noget andet, et hyggeligt putteritual, en sovebamse, kærtegn, nærhed, ro, tilstedeværelse. Og det ritual I indføre skal også kunne hjælpe ham til ro om natten, når han vågner og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Men det er noget som I ikke kan indføre fra den ene dag til den anden, det er noget som tager tid og I skal være indstillet på at bruge tid på ham, når han skal sove. Tryghed er alfa omega og det lyder som om at Nikolaj har flere måneders ubehag med søvn i bagagen og det tager tid at ændre. Men det kan ændres - med tryghed, omsorg, ro og tilstedeværelse.
Nikolaj er ikke en søvntyran, han er en sød, tryghedssøgende og rigtig dejlig dreng, der har rigtig meget brug for mor og far og nye gode vaner, når han skal sove.
Håber I kan bruge dette videre, og ser det som en udstrakt hånd, for at hjælpe :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske