Brev:
Søvntyran
26. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Søvntyran
Hej Helen.
Jeg har virkelig brug for nogle gode råd omkring min søn Nikolaj på 14 ½ mdr. som sover meget dårligt! Min mand og jeg er desperate efter søvn….
Nikolaj er en meget glad, smilende og ikke mindst aktiv dreng på knap 9 kg. Han har altid sovet dårligt, dvs. været vågen 5-10 gange hver nat, hvor han græder/klynker. Blev ammet som spæd – op til 7 ½ mdr. op til 5 gange hver nat!
Jeg introducerede grød omkring 4 mdr., hvilket gik fint i starten, men efterhånden som han blev ældre ville han kun ammes. Det gjorde heller ikke nogen forskel på nattesøvnen, de dage han fik 3 måltider grød/mos – vågnede stadig hver 2-3 time.
Efter aftale med min sundhedsplejerske indførte jeg fuldt ammestop da han var 7,5 mdr. og i løbet af 2 døgn spiste han grød igen og tog flaske for første gang. Den hyppige amning blev bare afløst af flasker om natten, hvilket betød han ikke var sulten før om eftermiddagen.
Omkring 12 mdr. stoppede vi helt med flasker om natten (får kun en til god nat), med det resultat at han i 3-4 uger stod op kl. ca. 4 (stadig med utallige afbræk om natten), var ked af det, pylret og klar til at sove igen kl. 6. Hvis vi ikke stod op med ham græd han op til 2 timer i sin seng. Derfor indførte vi én flaske tidlig morgen, hvorefter han vågnede glad kl. ca. 6.30 – 7.00. Det gør han stadig, men vil stadig gerne have 1-2 flasker om natten og vågner derudover nemt 4-8 gange.
Han viser tydeligt, når han er tørstig, ved at sutten ud af munden. Bliver fuldstændig hysterisk hvis jeg tilbyder vand eller blot lægger ham ned igen, og siger ”nu skal du sove”. Jeg har altid forsøgt først med sut (tog han først i alder af 8 mdr.), så vand og til sidst flaske.
Han har oven i dette altid haft et stort tryghedsbehov – elsker at putte sig hos en, holde i hånd når han skal sove m.m. Vi sidder hos ham 5-15 min om aftenen, til han er faldet i søvn (heldigvis går det ofte ret nemt). Han er stort set aldrig faldet i søvn alene, dvs. med mindre han har grædt sig i søvn, fordi vi ikke vil sidde hverken halve eller hele timer hos ham.
Nikolaj har en storebror på 4 år, som jo også skal puttes, de dage hvor vi kun er én forældre til at putte. Jeg fornemmer at når han vågner i løbet af natten (i de lette søvnperioder) og ser vi ikke er der, græder han. Han har aldrig ligget i sengen selv/ alene på sit værelse og ”hygget”/pludret til han faldt i søvn.
Når han vågner og græder (står typisk op i sengen), holder han op straks vi kommer, men starter igen med det samme vi vender os for at gå ud at rummet. Vi har de sidste måneder taget ham med ind i vores seng ved opvågning ved 24-01-tiden, hvor han ofte falder til ro, men han vågner lige ofte af den grund resten af natten. Han græder typisk ½ - 1 ½ time, han enten ikke får flaske eller vi bliver siddende til han er i dyb søvn – jeg følger dine 3 min. Intervaller, hvor jeg går ind og lægger ham ned, og siger ”du skal sove”.
Han nuværende søvn og spise rytme er helt normal – dog ikke stor-spisende. Sover middagslur ca. 11-14, og puttes kl. 19-19.30. Har prøvet med godnat grød, men han kan sjældent spise det. Gør ingen forskel på nattesøvn, når han spiser det.
Hvordan får vi Nikolaj til at sove mere sammenhængende?
Kan han ”forstå” hvis han kun må en flaske kl. ca. 3.30, når han vågner der, men ikke når han våger kl. 23 eller 01? (jeg ved godt han reelt burde kunne helt undvære flasken nu, men orker ikke stå op kl. 4 med træt og pylret dreng)
Glæder mig til at høre fra dig:-)
Tina