Svar: Søvn og tvillinger - 3 mdr.
26. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære tvillingemor
Når man har to børn og især når man har tvillinger, så bliver det tydeligt hvor forskellige børn er. Og hvor nogle børn bare får mælk, lægges i seng og sover, ja så har andre børn brug for en masse nærhed og fysisk kontakt for at kunne overgive sig til søvnen. Og dine børn er forskellige og de har forskellige behov - også når det kommer til, hvordan de falder i søvn :)
Du kan ikke lære din dreng at være "selvstændig" med den alder han har, han har brug for din hjælp, når han skal overgive sig til søvnen og du er nødt til at give ham dette, for kun derved får du givet ham gode søvnvaner til senere hen :)
Du skriver at han normalt godt kan sove, når han lige har spist og det er vigtigt for mig her at sige, at mælk naturligt altid skal indgå som en del af børns putteritual. Det du skal lære ham er at falde i søvn uden at have flasken i munden og uden på sigt at være i din favn.
Når du putter ham, så start med at skifte ham og i forbindelse med skiftning, vil det være rigtig godt, at du svøber ham i et klæde. Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og egen seng så tydeligt som han gør det nu.
Svøb ham, giv ham flaske og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser, det kan være en fordel at putte ham i barnevognen og så vippe den lidt frem og tilbage.
På denne måde kan du lære ham at falde i søvn uden afhængigheden af flasken i munden og uden at være i dine arme :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske