Svar: Gider ikke flaske om dagen
25. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire flasker i døgnet og disse fire flasker vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således helt naturligt at det er flaskerne om dagen der forsvinder først og flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen, der bibeholdes.
Når jeg læser din plan, får jeg det indtryk at din dreng får flaske når han vågner af sine lure og så skemad ca 1-1½ time efter. Jeg vil umiddelbart foreslå dig at gøre omvendt og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud osv), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13.30-14
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. og der gives ikke flaske om eftermiddagen.
Aften 18/18.30: Grønsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se kører min rytme således, at skemaden tilbydes når han vågner af en lur, der gives vand af kop og så tilbydes mælk kun inden middagsluren om dagen. Formiddag og eftermiddag erstattes flaske af mellemmåltider, altså mere rigtig mad.
Men flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen bibeholdes. Som du kan se giver min plan et flyt af jeres nuværende rytme, så han får sin aftenflaske tidligere og dermed også kan få flaske sen aften. Du får altså nu mulighed for at få sammenhængende nattesøvn mellem 24 og 05 og ikke som nu mellem kl. 22 og 02 ... Og jeg tænker at det vil være rigtig dejligt for jer, hvis dette kan lykkes - og det kan det måske netop ved at du begynder at ændre på dagsrytmen :) Tingene hænder jo sammen.
Jeres dreng lyder ikke til at mangle mad eller mælk, men ved at vende dagsrytme og tidspunkter for netop mad og mælk, vil I naturligt have mulighed for at få lidt ekstra næring i ham.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske