Svar: Hvilken slags erstatning?
25. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tusind tak for din søde ord til mig! :)
Det er korrekt at det de første fire måneder anbefales at give Profylac eller Nutramigen til børn, der er disponeret for allergi. Herefter kan barnet ernæres som alle andre børn og er man i tvivl om højallergene fødeemner, som fisk, æg osv. så kan dette introduceres stille og roligt og en ting af gangen, så man kan finde ud af, om barnet reagerer (men det er jo først om flere måneder :))
Det betyder altså at du kan give din datter almindelig modermælkserstatning, når hun har fået profylac i 4 måneder og vælge det produkt, som du umiddelbart finder mest tiltalende. Der er forskellige muligheder på markedet.
Du kan vælge at købe NAN HA som er et produkt, der har delvist spaltede proteiner. Det virker altså delvist forebyggende i forhold til allergi, men har ikke fulde effekt som Profylac. Det kunne være en god mulighed for jer.
Du kan også vælge at købe en almindelig modermælkserstatning af type 1 eller gerne type 2 efter 4 måneders alderen. Det vil give din datter lidt ekstra jerntilskud, men ellers vil erstatningerne være mere eller mindre identiske. Der er erstatninger som indeholder prebiotica (mælkesyrebakterier), Omega 3 og 6 (fiskeolie), der er syrnede erstatninger, som børn med tendens til træge maver kan have glæde af - mulighederne er mange.
Det er ikke alle erstatninger der findes på brik, men nogle af dem gør og det kan også være en begrundelse for at vælge noget andet, at det netop skal være praktisk :)
Din datter vil sandsynligvis ikke bryde sig om profylac, når hun først har fået smag for noget andet. Det smager mere surt og bittert, end de almindelige erstatninger.
Hendes indtag af mælk skal fortsat være meget stort, faktisk anbefales det at bibeholde samme mælkemængde, når man starter med skemaden på et tidspunkt. Skemaden skal gives som smagsprøver i begyndelsen. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have brug for 5-6 flasker i døgnet ved siden af skemad og i 7 måneders alderen vil ca 4 flasker i døgnet dække deres behov. Så det er faktisk først netop i 7 måneders alderen at skemaden kan begynde at erstatte en flaske eller to.
En god overgang kunne for mig f.eks. være NAN HA som supplement til Profylac og så kan du stille og roligt trappe helt ud af profylacen og give NAN HA som så fortsat virker delvist. Hen af vejen kan du så se om du får brug for at skifte til en anden erstatning, men så er hun jo også blevet ældre :)
Fortsat held og lykke, håber du har lidt færre bekymringer nu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske