Svar: Hvor længe af gangen kan en tudkop bruges?
25. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Udlandsdansker
Vi voksne tager normalt en ny kop, et nyt rent glas at drikke af, når vi spiser et nyt måltid og det bør du også give din datter. Tudkopper, bestik osv. bør vaskes op grundigt mindst en gang dagligt, som du vasker dit eget service og bruges det imellem måltider, vil det være fornuftigt at skylle og rengøre det flere gange dagligt efter behov.
Jeg kender ikke til anbefalinger eller retningslinjer omkring holdbarhed af postevand i drikkedunke, vandflasker osv. så det er nødt til at være et skøn, hvornår du udskifter vandet i din datters tudkop. Da der er tale om rent vand, vil det naturligt kunne holde sig længe, men det du normalt skal være opmærksom på er, at din datter jo godt kan have lidt madrester i munden, som kommer ned i vandet, hvorved vandet forurenes og risikoen for bakterievækst er tilstede.
Jeg synes derfor man bør give barnet rent vand, af en ren kop til måltiderne og også mellemmåltiderne ...
Gives der mælk, saft eller lignende, vil bakterievæksten være stor og her bør udskiftes med det samme, det kan ikke holde sig mere end højst 1 time. Laver man flasker med modermælkserstatning klar, kan det godt holde sig i køleskabet i mange timer, men det kræver at vandet man bruger er kogt og at flaskerne er skoldet. Det er også vigtigt at det sættes på køl med det samme og så kan man hælde den mængde man vil bruge over på en ny ren flaske, som barnet så kan drikke af. Det der evt. er tilbage i flasken skal kasseres og kan ikke gemmes.
Hvis du gerne vil have koldt vand på køl til din datter, så vil det være rigtig fint at have det i en tætsluttende kande i køleskabet og så i løbet af dagen hælde lidt fra kanden over i tudkoppen, når hun så skal have lidt at drikke. På den måde kan du give hende små slurke koldt vand i løbet af dagen og du kan rense tudkoppen efter behov ind imellem, at hun får sine slurke vand og det vand som står i kanden i køleskabet er hele tiden rent.
Med hensyn til vand fra hanen, så er du nødt til at rette henvendelse til det lokale vandværk - evt. spørge børnelæge, hvor I bor, hvornår de anbefaler at det er okay at bruge postevand. Der kan være helt andre regler end i DK.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske