Svar: Hvordan får jeg hende til at sove inde?
25. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er dejligt at I kan fornemme at koliktiden er på retur og at det går bedre med jeres datter nu, at gråden af aftaget og I får flere smil. Det lyder som en hård periode I har været igennem.
Jeg er helt enig med dig i, at jeres datter ikke skal være vågen fra kl. 17 til 24. Det er vigtigt at hun sover en lur sidst på dagen og jeg vil anbefale dig en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt.
Netop i 3-4 måneders alderen vil børns søvn begynde at ændre sammensætning, så de få lidt flere niveauer i deres søvn. Før den alder, som børn enten let eller dybt, hvor vi andre har flere søvnstadier - men netop i 3-4 måneders alderen begynder børns søvn at mindre lidt mere i sammensætning om voksnes søvn.
Børn i denne alder begynder også at opleve mere af verden, de fornemmer rummet de er i på en anden måde, de fornemmer mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude, om de er i favn på mor eller hos en fremmed og alt hvad de oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når de sover. Det betyder at de ofte begynder at drømme mere og kan virke småklynkende og ligge uroligt i søvne, simpelthen fordi de har en masse drømmeaktivitet. Ligesom de naturligt også kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen, fordi de ikke kan give slip på alle oplevelserne, men gerne vil følge med i det hele.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske og sover videre og får sandsynligvis også lidt ekstra mælk at vågne på.
Formiddag: Amning/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Amning/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning/flaske og puttes til 3. lur
Aften: Amning/flaske og puttes til natten
Sen aften: Amning/flaske og sover videre
Midt nat: Amning/flaske og sover videre
Du skal som sagt arbejde på at hun sover 3 lure dagligt og du skal gå ud fra, at hun sammenlagt har brug for at sove ca 5 timer i løbet af dagen. Det kan være en formiddagslur på 1½ time, en middagslur på 2½ time og den 3. lur kan vare 1 time. Om natten vil du kunne forvente at hun sover 10 timer, afbrudt af mælk.
Som du kan se så indgår mælk som en fast del af hendes putteritual og det vil være rigtig godt, at du forsøger at arbejde på, at hun konsekvent får mælk når hun skal sove.
Det er meget fint, at I forsøger at skærme hende ved at svøbe hende og I kan overveje om hun ikke kunne have glæde af en voksipose, duni-duo, drømmepose og hvad det nu hedder. Det kan have flere fordele.
For det første vil posen hjælpe hende til fysisk ro og det er vigtigt for at kunne overgive sig til søvnen (ligesom svøbet da hun var mindre). Den vil også skærme hende, så hun hjælpes til at komme ind i sig selv og ikke fokusere på verden og hvad der sker omkring hende. Den vil holde hende varm og varme giver ro og så vil den også være genkendelig. Den kan være det hun på sigt lærer at forbinde med at skulle sove og kan således bruges uanset om hun sover ude eller inde. Posen kan altså være det hun forbinder med søvn, mere end stedet hvor hun sover.
Jeg vil anbefale at du skifter hende og gør hende klar til putning, herefter kommes hun i sin sovepose og så skal hun have mælk (bryst eller flaske). Hvis du giver flaske, så kan du med fordel gøre det, at du lægger hende der, hvor du ønsker hun skal sove og giver hende flasken liggende. Du kan elevere sovestedet lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det har den fordel, at hun ikke oplever et skift, men kan falde stille og roligt i søvn når hun har fået sin mælk.
Hvis du ammer hende, så vil det være rigtig godt at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende liggende. Hold hende tæt ind til dig, dynen omkring hende, dyne i ryggen, så hun igen ligger tæt og føler sig omsluttet og så ammer du hende i søvn i din seng. Når hun sover, trækker du dig væk fra hende, og lader hende ligge og så skal du naturligvis sikre hende, ved at komme dyne godt omkring, så hun ikke kan trille ned.
NAN HA er god at give hende og hvis hun trives med den, er der ikke grund til at skifte. Det er den eneste erstatning der har delvist spaltede proteiner, der findes ikke alternativer. Så skal I købe specielle allergierstatninger fra apoteket, men det er der ikke grund til, når I ikke har allergi i familien. Jeg tror heller ikke kun vil bryde sig om smagen af dem, de smager ikke særlig godt ... :)
Ellers kan man købe syrnet modermælkserstatning, der anbefales til børn med træge maver, altså børn med forstoppelsesproblemer.
Det kan også være en idé at se efter modermælkserstatning der indeholder prebiotiske sakkarider. Prebiotika er mælkesyrebakterier som er gode for barnets mave.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske