Svar: Begynde med skemad
25. januar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære L
Når man begynder med skemad, er det godt at starte om dagen, som du har gjort. Det er netop vigtigt for at barnet ikke proppes om aftenen, så natten bliver ekstra urolig.
Jeg anbefaler normalt at man starter med grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa. Risgrød og majsgrød er meget milde og fine i konsistensen og hen af vejen kan man så skifte til de andre nævnte typer, som ofte laves på flager og derfor har en mere fnugget konsistens. Men at du er starte med grøntsagsmos er også helt super, og det lyder som om at det fungerer rigtig fint. Jeg vil anbefale dig, at du øger til to måltider dagligt, når din dreng kan spise 3/4 dl uden problemer og det vil her være rigtig godt, hvis du kunne give grød til frokost og grøntsagsmosen som han er vant til at få, kan så gives om aftenen.
For at holde maven lidt igang, kan du med fordel bruge lidt frugtmos som topping på grøden. Det kan være mos af svesker, blommer eller abrikos, det har god effekt på maven.
I begyndelsen giver man kun 3-5 skefulde af gangen og det vil være godt også at give lidt vand af kop sammen med. Derudover gives mælk som du plejer at gøre - gerne inden barnet puttes til lur.
For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Det lyder som om at din dreng fint kan finde ud af det, men det er vigtigt at du stadig ikke propper ham, men at du holder lidt igen, så maven kan følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage (alt efter hvordan det går) og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så han får lidt forskellig smag. Og så varierer du yderligere ved at bruge forskellige former for frugtmos som topping.
Konsistensen vurderes hen af vejen. Nogle børn har det bedst med at skemaden er som "tyk vælling" i starten, andre børn har det bedre med en lidt fastere konsistens, fordi det så er lettere for dem at bruge læber og tunge og føre det tilbage til svælget og synke. Her er du nødt til at forsøge dig frem.
Du kan lave mosen og grød selv - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du gør det :) Du kan også købe færdiglavede produkter, og bruge dette.
Som en overgang mellem grød og mos hos jer, ville det måske være en idé at bruge risgrød som en basis og så bruge lidt gulerodsmos som topping, som han er vant til at få. Men stille og roligt kan du sagtens prøve at give ham lidt almindelig risgrød og se om ikke hans mave klarer dette fint :)
Planen for dagen ser fin ud, når du begynder på to skemåltider dagligt, vil det være passende at det ligger mellem 17-18, så kan han stadig få sin aftenflaske og blive puttet som han plejer. Han vil her nok være ca 5 måneder.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske