Svar: Vi bakser stadig
24. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Nanna
Selvom fremskridtende er små, så er det stadig fremskridt og det lyder som om at det trods alt går den rigtige vej.
Kan du mærke nogen forskel på, hvorvidt din dreng har sovet 3 eller 4 timer i løbet af dagen? Jeg kunne godt forestille mig, at han lettere sover de dage, hvor han f.eks. har sovet 1½ time x 2 end de dage, hvor han når op på at sove 2 timer x 2 dagligt ... Og det er her vigtigt at være opmærksom på, at han så vidt muligt ikke sover til efter kl. 16. Gør han det, så kan det være årsagen til at han får en opvågning i sin nattesøvn og det kan være nødvendigt at I enten vækker ham fra dagsluren eller alternativt putter ham senere.
Jeg tænker også at han har et stort behov for nærhed og fysisk kontakt og at det lyder som om at han søger jer rigtig meget. Hvis han får lov til at sove hos jer, så sover han ret godt (det gør I bare ikke) og hvis han får lov til at komme ind i stuen hos jer om aftenen, så trives han og er glad - og sove vil han så ikke ... han vil hellere være sammen med jer.
Jeres dreng er i separationsfasen, den kan vare flere måneder, men dækker især over 8-10 måneders alderen, den alder, hvor barnet ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer jeres dreng, når I går fra ham. Han græder sandsynligvis hvis du går ind i et tilstødende lokale og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.
Når barnet skal puttes om aftenen, søger det ofte mere fysisk kontakt, det har svært ved at blive ladt alene og behovet for at I er der, er større nu end tidligere. Det samme gælder, ved opvågningerne om natten. Den store motoriske uro han har i kroppen, fordi han motorisk bruger sig selv mere og mere, gør at han om aftenen og natten har svært ved at ligge stille. Han får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv.
Han er altså lige nu i en fase, hvor han skal finde ud af at I forældre er der, selvom han ikke kan se jer. Det er noget som tager rigtig lang tid, faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje. Separationsfasen er en periode, hvor barnet er lidt mere sårbart overfor at far eller mor ikke er i nærheden. Det er altså en fase, hvor barnet har brug for at være tilknyttet for at kunne separere sig ... barnet klynger sig lidt ekstra til jer, for at kunne slippe jer :)
Det er meget fint at holde fast i at han fortsat skal sove i sin egen seng, som I har arbejdet på et stykke tid. Men det kunne være en idé, at I koblede tremmesengen til dobbeltsengen, så han kan ligge i sin egen seng, og du kan ligge i din seng. Ved at gøre dette, så vil du kunne lægge en beroligende hånd på ham, lade ham mærke at du er der, give ham fysisk ro og nærhed, men stadig vil han ligge i sin seng og lære at sove der.
I kan altså godt forsøge at kombinere det at sove i egen seng og stadig give ham fysisk ro og nærhed - uden at I behøver sætte sengehest på dobbeltsengen osv. Alternativet kunne være en stor madras på gulvet, så I sikrer jer at han ikke kan falde nogen steder, hvis han vågner. Madrassen kan være på hans eget værelse eller i soveværelset, alt efter, hvad I tror vil fungere bedst.
Måske en idé I kan bruge lidt videre og i hvert fald kan det hjælpe at få lidt forklaring om, hvad der sker hos jer og hvorfor jeres dreng nok er så tryghedssøgende som han er lige nu ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske