Brev:
Vi bakser stadig
24. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Vi bakser stadig
Hej Helen.
Tak for dine gode svar på mine forrige spørgsmål.
Vi forsøger at efterleve din dagsplan og den har hjulpet os i mange henseender især ifbm. lurtidspunkter og aftenputning men vi bakser stadig med vores lille dreng på nu 8 måneder.
Hele dagen har vi en perfekt fantastisk lille dreng der er glad og krybe-kravler overalt. Han tager to lure (nu i tidsrummene 10-12 og 14-16 dog for det meste kun 1 1/2 time pr. lur)
Majoriteten af disse tager han i barnevognen eller i vores seng fordi jeg sover med ham da jeg efterhånden er kronisk træt pga. vores natlige roderi.
Han spiser godt og varieret. Du havde fuldstændig ret, han vil gerne tygge al mad når bare jeg giver ham det i bidder, han selv kan tage med fingrene eller jeg kan stikke i munden på ham. Det er bare den klumpede mos han ikke bryder sig om.
Han ser fremmede an men er ikke nærtog med smilene og han vil gerne ligge for sig selv og lege i moderate perioder mens jeg fx. sætter i opvaskemaskinen.
Alt i alt er han supernem hele dagen lige indtil vi støder ind i den samme mærkelige forhindring i forb. med hans søvnmønster.
Vi putter omkring 20-20.30 alt efter hvornår han virker træt.
Når han gnider øjne og lægger hovedet på legetæppet synger vi en sang, læser en bog og lægger ham i seng i egen seng på eget værelse.
Det går for det meste udmærket. Han ka godt rode lidt rundt og være lidt pylret men for det meste sover han på 15 minutters tid.
Jeg sidder hos ham og holder ham i hånden og hjælper ham med at skifte stilling en 15-20 gange, men så sover han og jeg lister ud. Efter ca. 30-45 min græder han og "kalder" på mig, oftest fordi han har tabt dynen eller ligger helt skørt (han har sutten i munden). Her første gang kan jeg lulle ham tilbage til søvnen ved at lægge ham rigtigt i sengen og sidde lidt ved ham igen.
Herefter går det løs!
2-3 gang jeg smutter ind til ham når han græder kan jeg se at han er mere vågen end før. Han trækker vejret hurtigt og arme og ben kører. Han griner til mig når jeg kommer ind men slår hurtigt over i gråd hvis ikke jeg tager ham op. Jeg har adskillige gange holdt ud i næsten en time med ham i mørket og jeg ved at der altid sker følgende:
Han piver lidt, jeg aer ham på kinden, prøver at holde hans hånd og sige beroligende ting til ham.
Han begynder at rulle fra mave til ryg til mave igen og græde mere og sige vrede lyde, jeg bliver ved med at trøste og holde hånd.
Han bryder sammen i "rigtig" gråd og ender med at hikste efter vejret, jeg tager ham op og trøster ham på en af disse tre måder:
1. Vi sidder i mørket i laaaang tid (over en time) han er længe ked af det og vil ikke sidde hos mig, han vil ned og lege eller se på ting. Jeg synger og synger for ham og endelig falder han til ro (den her metode tror jeg ikke nogen af os orker i længden og det er klart den mindst benyttede)
2. Jeg tager ham ind i stuen hvor han øjebliklig falder ned og giver sig til at lege med sine legesager. Efter lang tid på gulvet kan vi måske lægge ham men der er hans indre ur jo helt kørt skævt og han bliver ofte helt overgearet og fjollet af det her.
3. Jeg eller min mand lægger os ind i vores seng med ham, her falder han til ro nemmere og sover meget længere stræk.
Vi har faktisk ikke noget imod at han sover hos os men klokken er jo kun henad 21.30 når det her foregår og vi vil jo rigtig gerne snakke lidt sammen og se en film eller hygge lidt og det får vi aldrig gjort.
Vi er bange for at han skal falde ned af vores seng hvis han ligger der alene så en af os skal ligge der med ham og det er træls i længden.
Hvad gør vi forkert? Jeg har det somom at vi render ind i problemer ligemeget hvad vi gør.
Det er tydeligt at vi og vores søn får mest søvn når han sover hos os, men vi er på konstant og har aldrig tid til hinanden.
Vi har overvejet at konstruere en stor sengehest til vores seng for at få lidt mere rytme, men så er vi bange for at han slet ikke vil sove i sin egen seng på sigt og vi bliver simpelthen nød til at få aftenerne tilbage.
Jeg savner dengang han sov fra 20-00, fra 00-03 og fra 03-06 DET var tider. Hvad sker der? Det her har nu stået på i 2-3 måneder.
Han lader til at have enormt meget energi sidst på aftenen kan det være fordi han ikke kommer af med den i løbet af dagen? Vi babysvømmer og kører ture og leger meget med ham så jeg kan næsten ikke forestille mig hvordan vi skal stimulere ham mere og jeg gruer noget for tilværelsen når jeg starter arbejde i april.
Håber du kan hjælpe os lidt igen.
Tak for en fantastisk brevkasse.
Kærlig hilsen
Nanna