Svar: Vil ikke åbne munden for skeen
24. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Livas mor
Det er for det første rigtig vigtigt at du ikke erstatter et manglende måltid med en flaske mælk, for så har Liva ingen appetit og lyst til maden næste gang, hun reelt har brug for den.
Du fortæller at hun får 400ml vælling dagligt og at du derudover er begyndt at øge hendes indtag af mme ... det er fint. Jeg kan dog ikke ud af dit brev tyde om du også stadig ammer og hvor meget flaske og bryst hun reelt får.
Derfor vil jeg her sende dig en plan for dagen, som den bør se ud til Liva nu:
Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, små bidder af en bolle med smør, ost. Vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden at få mælk først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen. Tilbydes igen brødskorper, agurk, en kartoffelbåd, et stykke blomkål eller lignende at sidde med selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 24: Flaske
Som du kan se indgår der fire flasker dagligt i denne plan og dette er nok til at sikre hendes behov. Du kan give hende vælling to gange dagligt som nu og derudover 2 flasker med mme, du kan også amme i stedet for at give flaske - men fire antal flasker eller amninger i døgnet er passende.
Derudover gives skemad konsekvent når hun vågner af en lur og mælk kun inden middagsluren og inden hun puttes til natten. På den måde kommer mælk ikke til at fylde for meget.
Jeg vil også anbefale at du giver din datter mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt. Det at sidde med noget selv, vil give hende mundmotorisk styrke, hun vil få fornemmelsen af hvor langt tilbage i munden maden kan komme før brækrefleksen udløses. Samtidig vil det vise hende at det nu er spisetid, hun bliver opmærksom på hvad der skal ske og det vil være rigtig godt at starte med lidt i hånden og du så følger efter med skemaden.
Det vil også være rigtig fint at du forsøger at give hende små bitte hapsere, som hun kan sutte og gumle lidt på. Det skal gives ind i mundvigene, så hun tygger sammen på det med det samme. Det kan være små bidder af en bolle med lidt smør på, eller det kan være indmaden af en frikadelle.
Sørg også for at maden hun tilbydes smager af noget. Tag udgangspunkt i jeres mad, giv hende gerne sovs og lad hende få fornemmelsen af at hun spiser det samme som I andre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske