Svar: Mad og søvn - vil kun flaske
24. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede førstegangsmor
Velkommen til og tak for dit brev :)
Du fortæller at din datter vejede 3 kg da hun blev født og nu i en alder af 5 måneder vejer hun 6½ kg. Hun har altså mere end fordoblet sin fødselsvægt på 5 måneder og det lyder meget fint, det lyder lige efter bogen. Der er således ikke noget der tyder på at hun mangler næring og måske er hun bare rigtig god idé at optage næringen af den mælk hun får, også selvom du synes hun ligger i underkanten af hvad hun bør indtage ...
Det er rigtig fint at du er begyndt med lidt skemad og du må gerne give hende skemad 3 gange dagligt, hvis hun trives bedst med det. Jeg vil anbefale en plan der ser således ud:
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt hirsegrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl. 9.30
Frokost 12: Tilbydes lidt risgrød med lidt grøntsagsmos (f.eks. gulerodsmos) som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, f.eks. mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli ... almindelige milde grøntsager, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 24: Flaske
Nat 04/05: Flaske
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så hun ikke får mere end mellem 1/2-3/4 dl. grød og mos. Netop for at give plads i maven til mælken også. Det er stadig mælken der er hendes hovedindtag og de fleste børn vil i denne alder drikke 800-1000ml dagligt ved siden af deres indtag af skemad og vand af kop.
Som du kan se, ligger skemaden sådan placeret at hun får skemad når hun vågner af en lur og så går der lidt tid og så får hun mælk inden hun skal sove næste lur. Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge en sådan rytme.
Det er prisværdigt og meget meget flot at du malker ud og giver din udmalkede mælk på flaske. Det må du naturligvis gerne blive ved med, men overvej også hvor meget tid du fortsat vil bruge på det ... Med den alder din datter har nu, så er der i forhold til allergi ikke grund til at bibeholde modermælken. Amning kan nedsætte risikoen for udvikling af mælkeallergi, børneeksem og astmatisk bronkitis/astma, især hos allergidisponerede spædbørn, hvis man undgår komælksbaseret modermælkserstatning og overgangskost de første 4 levemåneder - og den grænser er I ovre nu.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske