Brev:
Mælkeallergi og kost
21. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Mælkeallergi og kost
Kære Helen
Vores datter runder om et par dage 6 mdr. Hun er så glad og livlig og virker til at trives, selv om hun stadig har lidt svært ved at holde vækstkurven.
Tak for dit sidste svar til os om eksem og babysvømning. Det går faktisk lidt bedre med hendes eksem nu. Vi er begyndt til svømning, og det er et stort hit, så det er dejligt. Til gengæld har vi nu fået en ny udfordring:
Hos hudlægen fik vi for en sikkerheds skyld lavet en priktest, da børn med atopisk eksem ofte også kan udvikle allergi. I testen slog vores datter ud på komælk. Hudlægen kunne ikke rigtig vejlede os om, hvad det kommer til at betyde, eller hvilke forholdsregler vi evt. skal tage, men han henviste os til sygehuset, hvor vi vist bl.a. skal tale med en diætist.
Vi venter nu på en indkaldelse. Måske du i mellemtiden kan hjælpe os lidt i vores overvejelser om, hvordan vi skal forholde os?
Jeg har læst mig frem til, at en priktest på så små børn er usikker, og jeg ved heller ikke, om man ud fra en priktest alene kan konkludere, at der er tale om mælkeallergi. For en sikkerheds skyld vil vi alligevel undgå mælk, til vi har været på sygehuset.
Vores lille pige blev ammet fuldt, til hun var 4 mdr. Herefter er vi begyndt på skemad, som gradvist er blevet trappet op til nu 3 måltider om dagen. Vi har tilsat modermælk i hendes grød og mos, og i det hele taget har vores pige aldrig rigtig fået mme. Vi har derfor ikke oplevet nogen allergisk reaktion på mælk, da hun jo endnu ikke har fået det, men nu, hvor hun bliver 6 mdr., ville man jo almindeligvis så småt begynde at give hende lidt sødmælk. Det gør vi selvfølgelig ikke, ligesom vi ikke beriger maden med smør, men med olie.
Vores bekymring går på, om hun nu kan få næring nok, når vi ikke kan bruge komælk til - eller i kosten. Hun er jo en lille pige (var 64,5 cm og vejede 6,5 kg. v. 5 mdr's undersøgelsen og vejer ca. 6,9 kg. i dag på vores egen vægt).
Vi tænker, at vi bare vil fortsætte med at give hende grød og mos lavet på modermælk, men hvis vi mere og mere skal tage udgangspunkt i vores kost, kræver det vist lidt opfindsomhed. Der er jo mælk i mange retter, ligesom forarbejdede produkter jo også ofte indeholder mælk. Har du gode ideer til, hvad vi kan give hende? Hvad kan vi gøre for, at hun så vidt muligt følger sin kurve, hvis vi skal undgå mælk og mælkeprodukter?
Som det er nu, vil vores pige gerne have skemad. Hun er ikke altid så sulten om morgenen, hvor hun får forskellige slags grød med frugtmos i, men til frokost og aften spiser hun godt af grøntsagsmos af forskellig slags. Hun får nok ca. en deciliter pr. måltid her.
Vi har (inspireret af dine svar til andre) prøvet at finde en rytme, hvor hun ammes, inden hun skal sove, og hvor hun får 3 lure i løbet af dagen, men det er lidt svært for os at holde fast i skemad, amning og lure på bestemte tidspunkter, da det varierer meget, hvornår hun vågner om morgenen, og hvornår hun er sulten. Det ender derfor ofte med, at hun bliver småammet flere gange i løbet af dagen - hun vil også gerne ammes lidt lige inden skemåltiderne. Vi er ikke sikre på, at det er fornuftigt, for hun spiser ofte kun meget kort tid ad gangen, når jeg ammer hende, men omvendt vil vi også gerne, at hun ammes, når hun selv viser tegn på sult. Jeg tror det fylder en del for os forældre, at hun i hvert fald skal have mad nok, og derfor bliver hun nok hellere lagt til en gang for meget end en for lidt ;-)
Vores pige sover igennem nu i den forstand, at hun fint kan sove 5-6 timer i træk om natten. Det er så lidt forskelligt, om hun sover fra 23-5 uden af blive ammet, eller om hun som i nat vågner kl. 2 og ammes og herefter sover til kl. 7, før hun ammes igen og sover videre. Hvor meget skal man gøre for at lægge en fast rytme for hende nu frem for at følge hendes eget søvnmønster?
Hvis vi f.eks. skulle give hende grød hver morgen kl. 8.30 vil det betyde, at vi skal vække hende, da hun godt kan sove til kl. 9 eller 9.30. Når dagen starter så sent, kan det være svært at nå de 3 måltider og 3 lure, før det bliver aften. Tit kan vi først få hende til at sove kl. 22 om aftenen, men så sover hun som sagt længe om morgenen. Hvad tænker du om det?
Endelig er vi i tvivl om madens konsistens. Når hun nu skal begynde at spise mere almindelig kost end blot grød og mos, skal al maden så fortsat blendes, eller kan man bare mose det med en gaffel? Vi er også lidt i tvivl om, hvad hun må få i hånden. Hvilken slags frugt og brød kan hun selv sidde med, og skal hun have det med eller uden skræl/skorpe for ikke at få noget galt i halsen?
Ja, det var en lang smøre og mange spørgsmål på en gang, og vi har sikkert flere, men dem gemmer vi til et andet brev.
Glæder os til at høre dine tanker og ideer. Vi er fortsat glade for din brevkasse, men den ene af os er vist en lidt mere flittig læser end den anden. Har du fået nogen klager over, at brevkassen er vanedannende? ;-)
Venlig hilsen
førstegangsforældrene