Svar: Skrig og skrål - 21 mdr.
14. januar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære mor og far
Det lyder som om at der sker rigtig meget for jeres lille pige lige nu og at det er svært for hende at overskue selv små ting i hverdagen. Derfor er det rigtig vigtigt at I forsøger at rumme hende og være der for hende, præcis som I også skriver at I gør. Selvom det er svært, så er det vigtigt at hun mærker jer som rolige, stabile og dem der kan bevare fatningen når hun selv føler kaos.
Det er naturligt svært for jeres datter at skifte situation. Det er meget normalt at børn i jeres datters alder bliver meget ked af det, når de skal afleveres i vuggestue, ligesom de også kan blive dybt frustrerede, når de skal hentes igen.
Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og far og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en pædagog. Derfor græder børn ofte, når de afleveres, men ikke lang tid efter, er de glade igen, glade for at være der, glade for de andre børn og vuggestuen melder tilbage, at der ingen problemer er :)
Oftest så sker det så, at når barnet hentes igen, ja så kommer en ny protest - nu havde hun det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal hun så hjem. Man taler om at der her opstår et dobbelt-socialiseringsrum og det er det, som giver konflikter. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret og det kan godt være dette skift I mærker særligt lige nu.
Det er, som I også skriver, enormt frustrerende at ville kommunikere og så mangle ord. Der er så meget jeres datter vil (eller ikke vil), men hun har svært ved at kommunikere det ud. Derfor bliver hun frustreret og ked af det og det bliver meget let til hyl og skrig i stedet.
Det er også sådan at børn får det som hedder fortvivlelsesanfald, som I sandsynligvis har læst om før - i hvert fald har I læst at jeg rådgiver til at man i en sådan situation forsøger at være hos barnet, rumme det, holder om det osv. Men nogle gange kan man ikke være hos barnet med det samme, nogle gange har barnet brug for en lille smule tid for sig selv og det er okay. Man skal bare være til stede, når barnet viser sig parat og så der, tage barnet på skødet, holde om det, vugge det og hjælpe det til atter at finde roen og få samling på sig selv.
For børn i jeres datters alder, vil ting, I oplever som bagateller, ofte få hele verden til at vælte og hun bliver dybt ulykkelig og dybt frustreret. Det er vigtigt at I kan rumme dette, hvilket betyder at I kan holde ud at hun har det som hun har det, at I ikke forsøger at ændre det og at I ikke tager det personligt.
Hendes hjerne består af flere dele og I skal appellere til hendes storhjerne. Det er den, I påvirker når I viser hende lydhørhed, følelsesmæssig forståelse osv. Det er den største del af vores hjerne og den er den der blandt andet gør hende kreativ og på sigt i stand til at bruge sin fantasi. Den del af hjernen hjælper hende med at løse problemer, tænke over tingene og den har også betydning for hendes evne til at sætte sig ind i hvordan andre har det. Noget hun først skal til at lære nu.
I styrker denne del af hjernen ved netop at vise hende disse ting - være lydhør, rumme, forstå, sætte jer ind i hendes situation, give hende idéer til hvordan I kan komme videre osv. og det er vigtigt at I gør dette, for at hun også lærer det :)
Jeg ved godt at tålmodigheden er sat på prøve, men jeg håber at min forklaring giver lidt idé om, hvad der sker og dermed også giver jer lidt ro ....
Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske