Svar: Søvn, amning og rytme
14. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig.
De fleste børn vil i din datters alder, have behov for at sove ca 14 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt således, at barnet sover f.eks. 11½ time om natten og 2½ time om dagen.
Du fortæller at jeres datter ofte puttes kl 19 og vågner kl. 7-7.30. Du fortæller også at hun ofte sover 3-3½ time i løbet af dagen. Det vil sige at hun sover 12 timer om natten og 3-3½ time i løbet af dagen, altså samlet mindst 15 timer i døgnet ... Selvom hun hører til de børn som har et godt sovehjerte og derfor sover mere end gennemsnittet, så er det stadig mange timer i forhold til sin alder.
Mit umiddelbare bud på, hvorfor jeres datter er svær at putte om aftenen, hvorfor hun hopper rundt, leger, tydeligt har svært ved at overgive sig og hvorfor hun ofte også vågner igen, når hun ellers er faldet i søvn, er at jeres datter forventes at sove for meget og ikke er reelt træt nok når hun puttes om aftenen ...
Man kan overveje om man skal vække hende fra formiddagsluren, så hun kommer til naturligt at sove middagslur lidt før hun gør nu og på den måde naturligt også vil blive mere træt og parat til at blive puttet om aftenen ... Men man kan også overveje om man skal lade hende sove som hun gør og så i stedet ikke putte hende så tidligt om aftenen, men lade hende være vågen lidt længere og måske først putte hende kl. 20 ... eller måske senere ....
Når du oplever at hun netop tænker "nej, jeg skal altså IKKE sove nu", så tror jeg faktisk det er helt rigtig set. Det er sådan hun har det, hun kan ikke sove og derfor er det enormt frustrerende for hende, at blive puttet i seng.
Dertil kommer at hun jo også har en alder, hvor hun naturligt søger jer rigtig meget. Hun er i separationsfasen og har brug for tæt fysisk kontakt, brug for at mærke at I er hos hende og brug for at vide at hun ikke er forladt. Det er meget fint at du har læst min bog, så behøver jeg ikke uddybe dette nærmere - det er især kapitel 7 som handler om denne alder og den søvnproblematik der opstår her :)
Og så fortæller du også at hun har problemer med væske i ørerne og jeg tænker faktisk at det er derfor, hun responderer så godt af at sidde i sin skråstol. Den har ofte den rette vinkel netop i forhold til at lette trykket i ørene og jeg har ofte oplevet at børn med øreproblemer, har det godt, når de sidder der ... Det er fint at I forsøger at elevere hendes hovedgærde, så hun i sengen får samme vinkel og ligger højere med hovedet.
Hendes søgning mod brystet om natten tyder også på at hun har ondt i ørene. Det at sutte og synke er nemlig også med til at udligne trykket i ørerne ... Og samtidig er søgning mod brystet naturligt på grund af hendes alder og udviklingsfasen hun går igennem. Men det er på sigt uhensigtsmæssigt at hun ammes så meget, både fordi det tager pladsen op for den egentlige mad, men også fordi det er vigtigt at hun begynder at kunne sove uden at være afhængig af brystet.
Det vil derfor også være en god idé at du nu fjerne amningen om formiddagen, så hun lærer at sove uden brystet der. Hun skal i stedet have et mellemmåltid. Og så vil det også være rigtig godt at indføre en godnatgrød, så hun er mættet mere af, inden hun kommer i seng og så du er sikker på at hun ikke søger brystet, fordi hun er sulten ... :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud). Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og ammes ikke først. Sover måske 1 time
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg ligesom nu og må meget gerne suppleres med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller du kan give lidt mos fra glas. Det er for at være sikker på at hun får mad nok. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30, sover 1½-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand af kop. Maden skal smage af noget og der skal både være mos og mad i stykker.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklæde osv. Det giver ro i kroppen og fremmer søvn.
Godnatgrød, som en del af putteritualet, så hun er fyldt rigtig godt op.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten, det vil sige mellem 23-01: Ammes x 1 og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Så det er rigtig godt at I allerede nu forsøger at være fleksible omkring puttetidspunkt, men jeg fornemmer at hun stadig lægges for tidligt i seng og at mange af hendes frustrationer handler om at hun ikke er parat til at sove. Søvntoget er ikke kommet forbi endnu ...
Derudover lidt mere mad i løbet af dagen og fokus på at amningerne skal skrues ned ....
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske