Brev:
Søvn, amning og rytme
14. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Søvn, amning og rytme
Hej Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse.
Vores datter på 9½ mdr. sover rigtig dårligt om natten og vi er begyndt at få flere problemer med at putte hende om aftenen. Jeg har fulgt med i din brevkasse og læst din bog (som er rigtig god), men synes ikke rigtig jeg kan finde svar på mine spørgsmål.
Vores dag ser som regel sådan ud:
Kl. 07.30 - vågner, spiser morgenmad. Grød med frugtmos, et stykke frugt i hånden, vand af kop
Kl. 09.15 (inden morgenlur) - ammes
Kl. 09.30 - morgenlur, 1½ time
Kl. 11.00 - frokost, groft rugbrød med leverpostej, torskerogn og lign. Tilbydes avocado, ærter, broccoli, men spiser det sjældent. drikker vand af kop.
Kl. 13.45 (inden eftermiddagslur) - ammes
Kl. 14.00 - eftermiddagslur, 1½-2 timer
Kl. 16.00 - eftermiddagssnack, øllebrød, yoghurt med frugtmos, vand af kop.
Kl. 17.30 - aftensmad, frikadeller (kød eller fisk), tilbydes forskellige grøntsager, men spiser dem sjældent. Vand af kop
Kl. 19.00 - ammes og puttes til natten
Hun sover godt om dagen på altanen og falder selv i søvn uden problemer - enkelte gange skal hun lige vugges lidt. Hun er glad og trives og udvikler sig som hun skal.
Men om aftenen.... :-/
Hun sover på sit eget værelse. Jeg plejer at være den som putter hende, efter hun er blevet ammet (jeg ammer hende ikke i søvn). Vi siger godnat til hendes bamser, jeg synger en sang og mens jeg synger bliver hun lagt ned i sengen. Så kysser jeg hende og tænder hendes musikuro. Tit gøgler hun rundt i sengen, hvilket hun får lov til og så kommer jeg tilbage når hun lyder til at være mere "putteklar".
Når jeg forlader rummet begynder hun som regel at græde og brokke sig, så jeg plejer at stå ved hendes seng til hun falder til ro, hvilket plejer at gå ret hurtigt. Men oftest når hun er lige ved at falde i søvn, er det som om hun tænker "nej, jeg skal altså IKKE sove nu" og så begynder hun at vende og dreje sig, prøve at rulle om på siden og hiver sutten ud af munden. Ind imellem får hun lov til det og så kommer jeg igen lidt efter, andre gange prøver jeg at holde hende lidt fast i et forsøg på at hjælpe hende med at finde ro, det afhænger lidt af, hvor træt hun har været når hun er blevet puttet.
De sidste par uger har været ret slemme og det kan tage op til en time eller halvanden, før hun sover. Det skal lige siges at hun ikke kommer i seng på et bestemt tidspunkt, men når hun virker træt - dvs. gaber og gnider øjne og/eller er pylret.
Når hun så ENDELIG er faldet i søvn, vågner hun efter 30-60 minutter og græder og her kan vi ikke rigtig få ro på hende. Vi starter med at lægge en hånd på hendes bryst og shhh'e, men ofte ender det med at vi må tage hende op for at få hende til at falde til ro. Når vi prøver at lægge hende igen, starter det forfra. Det ender som regel med at jeg ammer hende, og herefter kan vi som oftest lægge hende til at sove. Er det helt galt, plejer vi at lægge hende i hendes skråstol, som af en eller anden årsag virker beroligende på hende(?) Den har buede ben, så den kan gynges lidt, ligesom barnevognen.
Så er der som regel ro, men kl. 23/24 er den gal igen. Vi går normalt i seng omkring kl. 22.00, og de sidste uger har vi taget hende ind i vores seng, jeg har ammet hende og så sover hun videre hos os, da ingen af os har overskud til at bruge halve og hele timer på det tidspunkt til at få hende til at sove i hendes egen seng. De gange vi har fået ro på hende, vågner hun igen ved 3 tiden - og her har hun altid sovet videre i vores seng.
I vores seng sover hun nogle nætter rigtig godt, andre gange (for det meste) mosler hun rundt og vil ammes mange gange. Det sidste nye er at hun ikke vil have sutten, men kun mit bryst, dvs. jeg ammer hende op til 4 gange hver nat. Jeg har intet imod at amme hende om natten, men synes bare det er et skråplan!
Vi er efterhånden så nedslidte og ved ikke rigtig hvordan vi skal få en ordentlig rutine om natten. Jeg aner ikke om hendes uro om aftenen og mange opvågninger er en fase eller en dårlig vane, og ved ikke hvordan vi skal håndtere det. Vi er ellers ret strukturerede og principfaste, men tyr til hovsa-løsninger, fordi vi ikke har overskud til andet lige pt.
Det skal afslutningsvis siges, at hun har fået konstanteret væske på begge ører og sover med hovedgærdet hævet. Hun virker nu ikke synderligt plaget af ørerne. Derudover er hun også ved at få tænder og jeg ved godt det kan spille ind på nattesøvnen.
Undskyld mit meget lange brev, men jeg synes det var vigtigt at du fik så mange detaljer som muligt.
Jeg håber du kan give os nogle gode råd til, hvordan vores aftener og nætter bliver bedre.
Mange hilsner
Camilla