Svar: Soverytme, mere skemad?
14. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Velkommen til og tak for dit brev :) Dejligt at høre at du har kunne bruge mine svar til andre familier og at du nu har fået lyst til at skrive selv :)
Det lyder som om at du lige nu er nødt til at være lidt fleksibel omkring din datters søvn, således at hun de dage, hvor hun har brug for en lang formiddagslur får lov til at have det, og de dage hvor hun sover en længere middagslur, vil det være helt fint :) En plan for dagen kan sagtens passes ind i forhold til dette.
Det vil være rigtig godt, at forsøge at finde en rytme, hvor hun nu får skemad, når hun vågner af en lur, får vand af kop sammen med skemaden og tilbydes mælk inden hun skal sove igen.
Mit forslag til en dagsplan, laver med tider, som jeg ud af dit brev, tyder vil være passende:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på.
Ammes og puttes til middagslur og tidspunktet her varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop og må her også gerne ammes
Powernapper evt. - det afhænger sandsynligvis af hvorvidt hun har den længste lur formiddag eller eftermiddag. Nogle dage vil hun have brug for en lur her, andre dage vil hun kunne springe den over.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes eller evt. en flaske med vælling og puttes til natten ca 19.30 - igen varierer tidspunktet efter hvorvidt hun har sovet powernap sen eftermiddag eller ej. Hvis hun sover 3 lure dagligt, vil hun sandsynligvis skulle puttes lidt senere, end de dage, hvor hun sover to lure :)
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes i egen seng. Begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden mælk.
Som du kan se indgår der mad i hånden. Det er vigtigt nu, fordi det er med til at stimulere jeres datter mundmotorisk, det giver hende god træning, hun begynder at forbinde det at spise med noget spændende og lærer at ting smager forskelligt og samtidig har hun lige nu en naturlig lyst til at putte i munden og den lyst skal udnyttes, så skemaden bliver mere og mere interessant :)
Vælling om aftenen kan være ganske fint at forsøge - hvis hun vil have flasken, det kan sagtens være at det er smagen af modermælkserstatning hun ikke bryder sig om, men mange børn kan godt lide smagen af vælling. Jeg vil anbefale dig at du køber vælling til hende - det er praktisk og er præcist sammensat til at dække din datters behov. Jeg ser ikke grund til at du begynder at lave hjemmelavet vælling.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og at du har fået lidt idé om, hvordan du lige nu kan komme videre og nærmere en fast rytme :)
Fortsat held og lykke med hende, rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske