Brev:
Soverytme, mere skemad?
14. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Soverytme, mere skemad?
Hej Helen.
Så blev det min tur til at melde mig ind i din brevkasse. Jeg har søgt meget på siden og har fundet rigtig mange spm. og gode svar, så jeg håber også, at du kan hjælpe mig lidt:-)
Jeg har en dejlig glad og tilpas datter på 6mdr. (født 10.07, hvor hun vejede 3325g og var 51cm), hun vejer i dag 7,9kg og er 67,5cm lang.
Signe har altid sovet rigtig meget og lange stækninger. Da hun var mindre kunne hun kun være vågen 1,5time, nu kan hun komme op på 1,5 -2 timer. Hun er med fuld udviklingsmæssigt, hun følger i hvert fald de andre i mødregruppen og hvad jeg ellers kan læse mig til.
Hun har aldrig haft en egentlig rytme, indtil hun var 4 mdr., men det er vel meget normalt. Så begyndte hun at vågne op efter en halv times tid, når hun sov i løbet af dagen og være helt utrøstelig og vi kunne kun få hende til at holde op med at græde ved at tage hende op. Enkelte gange kunne vi ligge hende igen, men oftest kunne vi ikke og så fik vi en MEGET træt og pylret baby op. (Det er klart, når man er vant til at sove min. 2 timer) Vi har så været ved ørelægen, hvor vi har fået konstateret, at der er væske på det ene øre. Det er der stadig, men han vil ikke gøre noget ved det, da hun er så lille, så vi skal se tiden an.
Mht. putningen om aftenen har hun grædt rigtig meget, så enten er hun blevet vugget i søvn i liften på vores skød ellers er det endt med, at vi har været ude at køre en tur, hvis hun har været helt oppe at køre. Om natten vågnede hun grædende ca. hver anden time, hvor hun fik noget at spise, ellers ville hun ikke falde i søvn igen. Jeg har selvfølgelig ind i mellem givet hende sutten, så jeg er ved at være lidt træt, da det efterhånden har stået på i 2 mdr.
- Nu kommer mit spm. endelig:0) Det går bedre med Signe nu, (den sidste uge) vi kan ligge hende uden alt for meget vrøvl om aftenen, jeg har bestemt mig for at jeg ikke vil vugge hende mere, så vi er lige så stille trappet ned på den uge med vugningen. Jeg tager hende op, når hun græder, ligger hende igen, måske får hun noget at spise igen og sådan kører den fra 30min til 1 time. Det er ok, det er i hvert fald bedre end før.
Er det en ok måde? Hvordan får jeg hende så videre over i sin egen seng på den bedste måde uden alt for meget skrål igen?
I løbet af dagen er hun denne uge begyndt at tage lange lure igen, vågner ikke altid efter 30min og græder ikke helt så meget. Men vi er stadig oppe på 3-5 lure om dagen, da hun stadig tager de 30min engang imellem, hvordan får jeg det ned igen? I går havde hun er god dag med formiddagslur på 3 timer, efter middag 1,5 time og 30min. kl. 16,45, da hun ikke kan holde helt til kl.18,30-19,15 hvor vi går i gang med putningen.
- Mit spm er så, hvordan får vi ændret det, for hun har altid taget de længste lure om formiddagen. Jeg har ikke meget lyst til at vække hende, nu hun endelig sover igen, men hvad gør vi, for at få bare lidt struktur på igen?
Jeg ammer fuldt ud, da Signe ikke vil tage flaske (hun har villet, da hun var 3mdr. bare som supplement). Vi startede på grød for 1,5mdr. siden, hun er ikke specielt begejstret for det, men den sidste uge, har vi da fået en 20 skeer i hende af gangen, som regel:-)
Vi har prøvet alt både hjemmelavet og købt, alt for at få hende i gang. Jeg ammer hende bagefter, da hun selvfølgelig stadig er sulten og så igen, når hun skal sove. Hun har fået skemad 2 gange om dagen og lidt at gnave ind imellem, det synes hun er vældig spændende.
- Hvordan får vi en rytme på, når hun sover så forskelligt, hun står op mellem kl. 5,30 - 6,30. Kan du lave en madplan/? Eller er det umuligt, når hun sover så forskelligt i løbet af dagen?
Jeg har tænkt lidt på, at prøve med vælling om aftenen, måske hun vil sove lidt længere om natten, så jeg ikke skal amme 3-5 gange. Hun vil jo ikke have mælkeerstatning på flaske og heller ikke i kop (der er hun ellers helt vild med vand), ved ikke om hun ikke kan lide mælken eller? Jeg har ikke nok til at malke ud. Har du nogen forslag på, hvordan vi får startet og måske en god opskrift?
Jeg håber, at du kan finde ud af ALT det, jeg har skrevet, sorry!!
Mange hilsner
fra en træt mor:0)