Svar: Kost og behov
14. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Clara og Mikkels mor
Det lyder som om at I stortrives som familie på fire - dejligt :)
Det vil være meget passende at starte op med 3 skemåltider dagligt nu og det vil være rigtig godt at introducere en morgengrød. Det anbefales at du nu begynder med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Jeg vil også anbefale at du begynder at give Mikkel lidt mad i hånden. Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til mere skemad og på sigt spise mad med "mere bid".
Derudover skal han nu have større variation af grøntsager, jo flere jo bedre :) Og du kan give ham stort set alt: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.
Brug også sovs på maden, det giver smag og er ekstra fedtstof. Sovs kan være smørsovs, det kan også være lidt bearnaise, tomatsovs eller brun sovs - hvad du nu kan finde på for at variere - udgangspunkter den mad I andre spiser.
Du skal begynde at tilsætte kød eller fisk i mosen, det skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få.
Det er rigtigt at amningerne på sigt bliver skåret ned, men det er lidt for tidligt endnu. De fleste børn vil i 6 måneders alderen stadig trives med 6 amninger dagligt, de har brug for mælk/væske ved siden af deres skemad og jeg anbefaler derfor at man giver ca 1 dl. skemad, så der stadig er plads til mælken. Det er altså bedre at give 1 dl. 3 gange dagligt end at give 1½ dl. 2 gange dagligt.
Det vil være en god idé at holde en rytme, hvor Mikkel får skemad, når han vågner af en lur og altid får vand af kop sammen med sin mad. Inden han så skal sove igen, kan han så få bryst og på den måde få sit behov godt dækket. Det er meget lig den rytme I allerede har:) Frem mod 7 måneders alderen skæres ned til 5 amninger og derefter 4 amninger. I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger ofte være passende.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop. Kan hver anden dag også få øllebrød.
Ammes og puttes til middagslur kl. ca. 13.30 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop - ammes evt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunkt mere og mere jeres mad, det kan være indmaden af en frikadelle eller lidt laks der moses ned i grøntsagerne, lidt sovs eller lignende. Suppleres med brødskorper eller andet i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, så han er fyldt godt op og begynder nu at kunne sove uden mælk fra midnat til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden mælk.
Der er ingen grund til at tilbyde mme af kop, det er vand din dreng skal have og hans mælkebehov dækkes fint via amning. Hvis du begynder at erstatte med mme, så får du ikke trappet mælkebehovet ned og skemaden op :) Så nedtrapning af amning sker samtidig med optrapning af skemad og væskebehovet dækkes af bryst og vand af kop.
Med hensyn til ammestop, så anbefales det at amme eller give modermælkserstatning til 12 måneders alderen. De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for 3 amninger eller flasker dagligt og i 10 måneders alderen vil 2 amninger eller flasker være fint. Dette svarer til ca. 400ml.
Børn må gerne efter 9 måneders alderen få mere komælk, men de bør ikke udelukkende få komælk og ammer du ham ikke, når han er 9 måneder bør han få mme. Man kan så diskutere hvorvidt man skal introducere en flaske i den alder, for flasken skal jo også trappes ned omkring 1 års alderen ... Det valg må afhænge lidt af, hvorvidt man skønner det muligt at få dækket hans behov for mælk ved at lade ham drikke af en kop og bruge mme i grød og mos. Han kan til den tid også spise ost og yoghurt osv.
Så rent teoretisk vil du altså godt ved at bruge mme i grød og mos, tilbyde ham lidt mme af en kop og også tilbyde ham ost, yoghurt, sovs osv. få dækket hans behov for mælk og dermed også kalk, selvom du ikke ammer eller giver flaske. Men det afhænger naturligvis af hvor god han er til at spise, og drikke af kop, om han overhovedet kan lide yoghurt osv.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske