Brev:
Kost og behov
14. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kost og behov
Hej Helen
Jeg har for nu 6 mdr siden fået en dejlig søn. Han stortrives og det gør storesøster også i den nye rolle.
Jeg har ammet Mikkel fuldt ud til han var 5 mdr. Han er en stor og lang dreng - vejer nu 9 kg og er 73 cm, så da han ikke rigtig virkede mæt ved amning alene begyndte vi langsomt med lidt majs- og risgrød. Han er meget begejstret for det og virkede i den grad "klar". Vi gik ret hurtigt op til 2 måltider med grød og er nu begyndt med kartoffel/grøntsagsmos.
En typisk dag ser således ud - selvfølgelig med variationer :
Ml.kl.5-6 ammes og sover videre.
kl.6.30-7 står op med resten af familien
kl. 9 ammes og puttes til formiddagslur.
kl.11 får majs eller risgrød evt med lidt frugt.
Ml. kl.13-14 ammes og puttes til eftermiddagslur.
kl.16 ammes evt. lidt frugtmos
kl.18 spiser med resten af familien. Typisk kartoffel/grøntsagsmos.
kl.19.30 ammes og puttes.
kl.22 ammes
kl. 3 ammes.
Mikkel bliver puttet i sin egen seng - nogen gange falder han selv i søvn andre gange skal han "hjælpes" lidt med lidt nusseri eller holden i hånd. Når han skal ammes ca.kl.3 kommer han over i vores seng og jeg ligger ned og ammer ham til vi begge sover.
Nu er mit spørgsmål så - er det nu jeg skal introducere det 3. skemåltid og hvad skal det evt. bestå af?
Grunden til mit spørgsmål er at jeg er i tvivl om hvor mange ammemåltider han har brug for for at dække sit mælkebehov med den alder han har nu (præcis 6 mdr.) Tænker at et 3. måltid selvfølgelig vil erstatte en amning. Han spiser ca. 1 dl grød eller lidt mindre mos pr gang og drikker primært vand af kop. Skal jeg evt tilbyde ham erstatning af kop?
Det sidste spørgsmål handler om amme stop. Jeg regner med at amme Mikkel til han er ca. 9 mdr. Det gjorde jeg med min datter og følte det var meget passende for os begge. Men er det ved 9 mdr nødvendigt at introducere en flaske med mme i stedet for at opfylde hans mælke/væskebehov eller kan det dækkes ved mælk/vand af kop ?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Clara og Mikkels mor.