Svar: Kød og mad på glas kontra hjemmelavet mad.
13. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Nanna
Med den alder din dreng har, bliver det kun lettere og lettere at lave mad til ham, fordi han naturligt kan få mere og mere den mad I andre spiser.
Faktisk er jeg lidt fortaler for, at man så vidt muligt ikke fryser ned, men netop giver barnet mad med udgangspunkt i familiemaden ... :) Grøntsagsmos så kan dette godt fryses, men hvis udgangspunktet er jeres mad, vil det ofte ikke være nødvendigt at fryse særlig meget. Fordelen ved at lade barnet spise familiemad, ud over at der er praktisk, er at barnet også får mere variation. Hvis man laver en stor portion mos, fryser ned og tager op, så vil barnet jo ofte få de samme igen og igen, indtil en ny portion laves. Hvis barnet tilbydes mad med udgangspunkt i familiemaden, så vil barnet spise lige så varieret som familien gør ...
Hvis du vælger at lave en større portion grøntsagsmos, som du deler i mindre mængder og fryser ned, så anbefaler jeg normalt at man her fryser mosen ren, bestående af grøntsager og kogevand og så tilsætter du fedstof og mælk, når du varmer det op. Du kan godt fryse mosen ned med mælk, men det kan være lidt sværere at justere konsistensen af mosen ind, når den først har været frosset.
Der sker også et lille tab af næringsstoffer ved frysning. Derfor anbefales det også at grøntsagsmos optøes direkte i gryden, fordi man derved bevarer vitaminerne bedst. Jeg ville altså derfor fryse mosen ren, optø den direkte i gryden og så der tilsætte mælk og fedtstof inden servering.
Dertil kommer at kød og fisk, som skal tilbydes i mosen fra 6 måneders alderen, bør være optøet i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst ... Du kan derfor lave små kød eller fiskeboller, som du fryser ned og har liggende i fryseren, så du en gang imellem kan tage en sådan op, optø den i køleskab og tilsætte den grøntsagsmosen inden servering - men igen kød og fisk bør også varieres og det bliver det bedst, hvis det tager udgangspunkt i jeres mad. Kød- og fiskebollerne i fryseren skal altså bruges, hvis I andre får noget der ikke kan bruges til mos en dag ... :)
Når jeg taler om at bruge familiemaden, så tænker jeg at du sagtens kan bruge indmaden af en frikadelle, du kan bruge lidt laks fra ovnen, du kan koge lidt kylling eller bruge kødsovs. Du må gerne give ham ris, så han på den måde får mad med lidt mere bid, du må også gerne give ham pasta - du skal bare sørge for at konsistensen er så han kan kapere det, ligesom du skal være opmærksom på glutenindholdet i hvedeprodukter, som almindelig pasta jo er.
Sovs er med til at give smag og tilføre ekstra fedtstof, almindelige krydderier som timian, oregano, løg, hvidløg, mild karry osv. er noget din dreng gerne må få og som han sikkert vil sætte pris på.
Rester fra aftensmaden kan holde sig i køleskabet og gives næste dag til frokost. Og så kan man også sagtens benytte sig af grøntsagsmos med kød eller fisk fra glas.
For mig er det ikke et spørgsmål om hvorvidt man skal vælge enten færdiglavet eller hjemmelavet mad, for mig handler det om at få hverdagen til at fungere og at barnet spiser. Og her er det naturligt at gøre begge dele, altså bruge både hjemmelavet og færdiglavet børnemad :)
Din dreng behøver ikke får kød eller fisk hver dag i løbet af ugen, men det er en god idé at du så vidt muligt giver ham det. Det giver smag, det giver retten lidt mere bid og så er kød en vigtig kilde til jern og protein, hvor fisk er vigtigt for at han får sunde fedtsyrer, det der også hedder Omega3. Netop Omega3 er vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).
Der er høje krav til babymad, den meste mad i DK er økologisk og der er tænkt meget over indhold, smag og sammensætning af fødevarer, så barnet sikres så godt et måltid som muligt. Færdiglavet babymad kritiseres ofte for ikke at have bid nok, og derfor anbefales det at man stille og roligt, i takt med at barnet bliver bedre til at tygge, naturligt lader barnet overgå til mere og mere rigtig mad. Men ernæringsmæssigt er det fint at bruge færdiglavet babymad til barnet.
Omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn begynde med lidt små rugbrødshapsere og det vil her være fint at bruge forskelligt smørbart pålæg. Udover leverpostej og smøreost, vil det være rigtig godt at bruge forskellige former for fiskepålæg. Det kan være sildepostej, rognguf, makrel, tun eller lignende og det er rigtigt - der vil være lidt salt i sådanne produkter, men det er okay. Det er ikke sådan at børn slet ikke må få salt, man skal bare være opmærksom på at de ikke får for meget. Derfor skal barnets mad ikke saltes, som vi andre normalt ville gøre.
Børn har brug for fedt og som nævnt er fisk vigtigt her. Også mælk indeholder fedt og det anbefales at barnet tilbydes sødmælk hvis man bruger lidt komælk i madlavningen. Det er dog først efter 9 måneders alderen at sødmælk skal udgøre en større del af barnets indtag og modermælk og modermælkserstatning er fortsat vigtigt indtil barnet er 12 måneder.
Hjemmelavet grød og grøntsagsmos bør energiberiges med en tsk. fedtstof i hver portion og det er en god idé at variere mellem forskellige typer af fedtstoffer (olier, smør, margarine osv.) Også en smørsovs kan hældes over grøntsagsmosen og give fedtstof på en anden måde :)
Jeg håber jeg hermed er kommet igennem dine spørgsmål og at du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske