Svar: Laktulose og tandpasta
13. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du kan prøve at tale med lægen om din drengs tendens til hård mave og den prop du generelt oplever altid er der. Måske vil lægen anbefale at du i en periode, rectalstimulerer din dreng lidt, måske vil lægen anbefale at du giver et klyx i endetarmen, for at få skabt fuld passage .... Det kunne også tænkes at lægen vil foreslå at du prøver noget andet end laktulose.
Nogle børn har glæde af at få movicol i stedet. Det kan gives oprørt i vand eller det kan gives drysset på skemad. Fordelen ved at give det i vand og dermed af flaske er, at barnet på den måde også sikres ekstra væske og derfor naturligt ofte også får bedre gang i maven. Movicol virker på samme måde som laktulose, nemlig ved at suge væske til tarmen, så afføringen bliver blødere og derved lettere at komme af med.
Movicol til børn skal lægeordineres og er på recept.
Med hensyn til tandpasta, så bør man begynde at bruge tandpasta, når den første tand er fremme. Det anbefales normalt at man bruger samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv. Det vil sige en tandpasta med et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det anbefales så at man er opmærksom på i stedet at reducere mængden af tandpasta man bruger og ikke give barnet mere tandpasta end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Tænderne bør børstes morgen og aften :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske