Svar: Døgnrytme - 18 mdr.
13. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Jane
Der er som udgangspunkt intet i vejen for at jeres dreng har en sen søvnrytme, det vil sige en rytme, hvor han går sent i seng og sover længe om morgenen. Børn kan ligesom vi voksne være A- eller B-mennesker, hos børn kalder vi de ugler og lærker og det kan sagtens tænkes, at jeres dreng er en lille ugle. Det lyder som om at I forældre også har det bedst med at sove lidt længe og gå sent i seng ... :)
Samlet set, sover jeres dreng helt som man vil forvente af hans alder. Han får præcist sit søvnbehov dækket, det er meget fint at sove 10 timer om natten og 3 timer om dagen, sådan må han meget gerne sove og hvis I trives med det, så er det fint at lade rytmen være sådan. Alternativet kan være at han sover fra kl. 20 til kl 6 ... det vil give jer mere aften for jer selv, men det vil naturligt betyde at I så ikke længere kan sove om morgenen og hvad vil I helst? Man kan desværre ikke få både aftener og morgener :)
I kan naturligvis godt arbejde at flytte puttetidspunkt lidt frem om aftenen. Det kan I gøre ved at putte ham 15 minutter tidligere dag for dag, så han i stedet for at blive puttet kl 22, puttes 21.45, så 21.30, så 21.15 osv. indtil I når det tidspunkt som I føler er passende.
Samtidig med at I gør dette, så vil det være en god idé at vække ham om morgenen, så han stadig sover samme mængde søvn som han plejer, men så tidsrummet han sover på flyttes og så de 10 timer kommer til at ligge der, hvor I synes det er hensigtsmæssigt ...
Men som det er nu, så trives jeres dreng og der er ikke noget skadeligt i den rytme han har :)
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske