Brev:
Døgnrytme - 18 mdr.
13. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Døgnrytme  - 18 mdr.
Kære Helen.
Tillykke med det gode indslag i Aftensshowet igår. Jeg er så glad for du står frem med din holdning og din viden om gråd og samsovning !
Jeg har brug for din hjælp igen. Egentlig måske et lille problem, der dog vokser sig stort nok til at være temmelig frustrerende. Sagen er den at godt nok er vores søn August på nu halvandet, altid faldet i søvn i den sene ende af tidsskalaen, så er det nu (ikke mindst efter juleferien) blevet sådan at han sjældent overgiver sig til søvnen før 22. Vi starter med at putte ham 20.30-21.00 og det ender med at en af os ligger inde hos ham i en time til halvanden. Det er frustrerende dels at bruge så lang tid på det og dels at vi slet ingen aften får sammen uden August.
Der er flere ting i det, for det med at vi bruger så lang tid, handler også om vores putteritual som vi længe har ønsket at lave om, men som vi hele tiden udskyder at ændre måske pga frygt for voldsomme reaktioner fra Augusts side og måske også fordi vi lige nu har en hyggelig tryg model som han altid falder i søvn ved uden gråd. Og som vi begge kan udføre. Vi ligger simpelthen ved siden af ham på en større seng i hans eget værelse, indtil han falder i søvn. Derefter løfter vi ham over i hans egen seng hvor han sover videre for det meste (efterhånden :-)) i st eget værelse hele natten.
Han sover som oftest til kl 8 og kan også sagtens sove længere hvis han får lov (og det er vi jo selvfølgelig også ret taknemmelige for på mange måder. Vi har begge fleksible jobs og det ender tit med at vi nærmest skal skynde os for at være i VS inden 9.30).
Nede i vuggestuen, hvor han trives godt, sover han meget ofte tre timer i sin krybbe. dvs fra ca 12-15. Og det er jo på sin vis godt. De har også en politik om at de ikke vil vække børnene dernede, så det er i udgangspunktet heller ikke lige en option.
Så det jeg vil høre dig om at først og fremmest om det er skadeligt for så små børn at være vågne til 21.30-22 tiden. Dvs han sover fra 22-8 og så igen fra 12-15 (13 timer). Og hvad tænker du om det i det hele taget. Vi kan jo ikke gøre så meget når han sover så længe om dagen og måske ikke er træt før 21.30 ?
Jeg glæder mig til at høre fra dig
Jane