Svar: Vågen et par timer om natten - 16 mdr.
12. januar 2011
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende at jeres datter vågner og holder hof midt om natten, umiddelbart lyder det dog for mig som en fase og derfor er jeg mest tilhænger af at I lige nu prøver at se tiden lidt an.
Gennemsnitligt vil børn på jeres datters alder have brug for at sove ca 13-13½ time i døgnet, det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 11 timer om natten og 2-2½ time i løbet af dagen. Det kan dog også sagtens være fordelt sådan, at barnet sover 10 timer om natten og 3-3½ time om dagen. Hvordan rytmen skal være må afhænge af hvordan barnet trives bedst :)
Man kan naturligvis godt overveje om hun skal vækkes af sin middagslur, fordi I oplevede at det fungerede bedre da hun i juleferien kun sove ca 2 timer til middag ... Det kan have en betydning fordi det er sådan, at vores indre ur har en rytme, hvor vi naturligt "dykker" og "peaker" på samme tidspunkt.
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres datter naturligt sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :o)
Men når man ser over et døgn, så er der altså et peak f.eks. kl. 03 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen omkring kl. 15, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil.
Nogle børn vågner ekstra meget op om natten, når de har dette "peak" og har svært ved at sove videre og det kan her nogle gange hjælpe netop at se på dagssøvnen og tidspunktet, hvor den ligger og hos jer altså måske afbryde dagssøvnen for at se om hun så vil ændre sit "peak" om natten. Nogle gange kan man ved at afkorte middagsluren godt få fjernet den store opvågning om natten. Der er naturligvis en risiko for, at man bare flytter "peak" barnet har, så hun måske begynder at vågne kl. 2 i stedet for kl 03, eller kl 01 i stedet for kl 02, men de fleste gange vil det have en positiv effekt.
Det er ofte noget som barnet vokser fra, det er som sagt en periode og det vil normalt ændre sig igen på sigt :)
Jeg vil foreslå jer at I lige nu prøver at se tiden lidt an, men jeg vil også foreslå jer at I indføre en godnatgrød, som en del af jeres datters puttetidspunkt. Simpelthen for at sikre at hun ikke vågner fordi hun er sulten. En havregrød eller en flerkornsgrød kan mætte i længere tid og det kan være ganske fornuftigt at tilbyde hende grød at sove på, netop for at give mere ro og længere og bedre søvn om natten.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske