Brev:
Vågen et par timer om natten - 16 mdr.
12. januar 2011
Alder:
16 mdr.
Vågen et par timer om natten - 16 mdr.
Hej.
Skriver til dig, da vi efterhånden er ved at være desperate for at få vores nattesøvn, og ønsker dit råd til, hvordan vi undgår at vores datter ofte er vågen et par timer om natten.
Vores datter er 16 måneder og startede dagpleje, da hun var knap et år. Hun er glad for at være i dagplejen og gik ved dagplejestart fra to lure til en og er i den forbindelse begyndt at sove en lang lur, hvilket hun ellers aldrig gjorde inden dagplejestart.
Hun begyndte at sove igennem, da hun var ca. 7 måneder, men har selvfølgelig haft perioder, hvor hun har sovet mere uroligt og været vågen, men ikke som efter hun startede dagpleje.
Vores datter sover ca. fra kl. 12-14.30/15.15. Og bliver puttet ca kl. 19.30 (plus/minus en halv time) og vågner på forskellige tidspunkter... Et sted mellem 5-6.30. 6.30 er typisk de nætter, hvor hun har rumsteret om natten. I gennemsnit vil jeg sige hun vågner 5.30. I juleferien kunne hun dog godt sove til kl 7 og sov så ca. 1,5-2,5 time til middag. I juleferien, havde vi kun en enkelt nat, hvor hun var vågen et par timer....(Dette trods vi var til mange julefrokoster og lidt rundt omkring)
Siden hun startede i dagplejen, er vi stødt på det problem, at hun 2-4 gange om ugen vågner om natten. Hun er oftest lidt ked af det, men kaster også med hendes sutter, rejser sig og sætter sig op og ind imellem kommer der også et lille grin og til tider lidt snak. Vi går ind til hende, giver hende sutten og har både prøvet at gå med det samme samt blive til vi tror hun sover... Intet virker dog, for hun begynder blot at smågræde igen efter lidt tid.
Tager hende ind imellem op, tysser på hende, når hun bliver rigtig ked af det og ligger hende igen. Har prøvet med en hånd på maven, men virker ej heller. Lyset er slukket og vi taler ikke med hende om natten. Har sågar taget hende ind i vores seng samt prøvet at have en madras liggende ved siden af hendes seng, men ligegyldigt hvad, så er hun gerne vågen et par timer, når hun først er vågnet. Ind imellem virker hun træt, men det er som om hun ikke kan finde ud af at falde i søvn igen. Ind imellem tror vi også, at hun er faldet i søvn igen, men hun græder efter kort tid igen (måske hun ikke er faldet i søvn, men det blot lyder sådan).
Som oftest er det ikke to nætter i træk som er dårlige...Men også her, er intet helt sikkert;-)
Har tænkt på, om natteroderiet handler om, at vores datter sover for meget om dagen? Ind imellem sover hun dog fint om natten trods hun har taget en 3 timers lur i dagplejen, så synes ikke nødvendigvis der er et mønster der. Eller handler det om tryghed? Dette i henhold til, at hun i vores juleferie sov bedre... Men synes dog at hun også kan have dårlige nætter i weekenderne, så ved ikke om den teori holder.
Har lagt mærke til at hun ofte sover dårligt efter sygdom og desuden op til juleferien, hvor hun var i gæstedagpleje, men ser ellers ikke noget mønster.
Skal måske nævne, at vi ikke farer rundt til alt muligt med hende, men forsøger så vidt muligt at undgå at skulle alt muligt i hverdagen (handler bl.a. for det meste uden hende og har i hvert fald en hel dag i weekenden, hvor vi ikke skal noget)
Såfremt det handler om, at hun sover for meget, skal vi så vække hende? Dette har jeg det lidt svært med. Har i går talt med dagplejen om, at hun skal vækkes 14.30-14.40. Dog ikke de nætter, hvor hun har sovet dårligt, hvor hun bare skal have lov til at sove. Men det siges jo bare, at børn ikke kan sove for meget. HADER bare at skulle vække hende om dagen, men er selvfølgelig indstillet på det, hvis det er det der skal til, for at vi alle får vores nattesøvn igen.
SÅ, hvad tænker du? Hvad handler natteroderiet om? Skal hun vækkes fra hendes middagslur og i så fald hvornår? Hvis hun har sovet om natten, kommer hun op på ca. 10 timer, og så er 3 timer om dagen vel ikke for meget? Sørger for at fylde på med mælk og en ekstra snack før sengetid, så tænker ikke det er sult eller tørst det handler om.
På forhånd mange tak og beklager det meget lange brev, men er virklig frusteret...
Venlige hilsner fra Heidi.