Svar: Hjælp - min datter vil allerede ha mad i stykker
12. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Det er rigtig dejligt at din datter tydeligt viser interesse for den mad I andre spiser og det er super godt, at du giver hende mad i hånden, som hun kan gumle på, bløde op med spyt, sutte saften ud af :)
Men du har ret i at hun ikke får mad nok, hvis hun skal spise mad i stykker, det kræver alt for stor koncentration og hun bliver for træt og ukoncentreret og magter det ikke tilstrækkeligt til at få sit egentlige behov dækket. Derfor er det vigtigt at hun stadig får grød og mos.
Men med den alder hun har nu, må hun gerne få mad der smager af noget og det vil være super fint at give hende mad med bid og mad der tager udgangspunkt i jeres mad. De lidt gammeldagsretter med sovs og hakket kød eller mild fisk er rigtig godt og det kan mange børn godt lide, så du må gerne prøve at gå tilbage i de gamle opskrifter og lave f.eks. "boller i karry", "frikadeller og stuvet hvidkål", "kartoffelmos og millionbøf" og lignende retter, naturligvis så i en konsistens som hun godt kan lide.
Da hun godt kan lide frugtmosen og sandsynligvis generelt er glad for det lidt søde, så vil det også være rigtig godt at lave rodfrugtmos til hende. Mange rodfrugter får en naturlig sødme når de koges eller laves i ovnen og det vil hun sikkert synes om. Du kan f.eks. lave mos af gulerod, selleri, pastinak, persillerod, majroer, jordskokker og lignende. Hun må gerne få det, men ikke i store mængder.
Også pasta med kødsovs eller lasagne må hun gerne få, igen i en konsistens hun kan kapere. Det du skal være opmærksom på her er at hun ikke må få for meget hvede på grund af glutenindholdet, men lidt må hun gerne få :)
Laks, rødspætter, hellefisk, torsk, fiskefrikadeller osv. Alt sammen må hun gerne få og det vil være rigtig godt at give hende fisk flere gange om ugen. Det kan serveres sammen med rodfrugter, lidt ris, sovs eller lignende.
Bibehold mad i hånden så hun stadig får lov til at gumle og bruge sig selv mundmotorisk og suppler så med skeen ved siden af, så hun får begge dele og du sikrer dig at hun bliver fyldt tilstrækkeligt op :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske