Svar: Spædbørns søvn
12. januar 2011
Alder:
0 mdr.
Kære R
Det vil være en rigtig god idé, at du nogle gange lader din dreng stå og sove udenfor i sin barnevogn og at du også lader ham sove inde i et tilstødende lokale, som f.eks. jeres soveværelse.
Du skal naturligvis se til ham jævnligt. Det vil være fint at bruge babyalarmen, men du skal stadig lige kikke til ham, mærke ham i nakken, fornemme om han har det tilpas i temperaturen osv.
Det er sådan at små børn ikke er i stand til at lukke lyde ude, som vi voksne er. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse og du lytter igen og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har spædbørn børn ikke - de hører det hele og kan dermed ikke lukke lyde ude.
Det betyder at jeres lillebror let kan blive overstimuleret, hvis I f.eks. har radio eller fjernsyn kørende hele dagen. Ligesom alt for meget støj fra storesøster også kan forstyrre. Det er derfor en god idé at være opmærksom på at skærme ham lidt i løbet af dagen, så han ikke får alt for mange stimuli - uden naturligvis at fjerne alt, man skal ikke liste rundt :)
Han kender jo også storesøsters lyde fra tiden i maven og han vil sandsynligvis sove bedre, hvis han kan høre jer og høre hende, men du skal prøve at finde balancen mellem at give ham ro, når han har brug for det og samtidig også lade ham være med som en naturlig del af jeres familie.
For at han ikke skal få det for varmt under søvn, vil det være godt at du lufter ud i soveværelset inden du stiller ham der. For at skærme ham lidt og hjælpe ham til ro, vil det være rigtig fint at rulle gardinerne ned og slukke lyset ...
Håber du kan bruge dette videre og ja - det vil være en rigtig god idé at læse min bog om børn og søvn. I den kan du nemlig få svar på flere spørgsmål om søvn både hos spædbarnet og hele vejen op til 3-4 års alderen, hvor børn jo også kan have mareridt eller andre søvnproblemer ... Og du behøver ikke læse hele bogen, du kan læse det kapitel som handler om den alder, dit barn/børn befinder sig i :)
Fortsat held og lykke - også med den forestående fødsel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske