Svar: Vækker hele familien kl. 4
12. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at Camille har haft en slem maveinfektion, men som om at det er lidt i bedring nu. Det er rigtig synd, at det har væltet jeres ellers så fine rytme, og jeg kan godt forstå at I er lidt trætte af at hele huset skal stå op kl. 4, fordi hun har afføring der og derefter ikke kan sove videre.
Du fortæller at du ammer fuldt og det er super fint, men spørgsmålet er om I ikke skal prøve at gå igang med lidt skemad, fordi det på sigt sandsynligvis vil kunne ændre på hendes afføringsrytme.
I første omgang vil jeg anbefale at I starter med lidt skemad til frokost, ganske få skefulde og hun skal så have vand ved siden af og bryst fuldstændig som hun plejer. Normalt må børn i denne alder godt få koldt vand direkte fra hanen, jeg synes I for at skåne hendes mave, skal prøve med lidt afkølet kogt vand sammen med skemaden, når I starter op.
Derudover vil jeg anbefale jer at I forsøger at starte op med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede og I kunne overveje om ikke I skulle prøve at købe en færdiglavet grød beregnet til babyer. Der er på markedet mange forskellige grødtyper og I kan få grød hvori der er tilsat mælkesyrebakterier, det hedder ofte pro- eller pre-biotica på pakken. Det kunne være en god idé at give Camille grød med dette, netop fordi det kunne stabilisere hendes mave lidt.
Når det fungerer med grøden til frokost, når hun spiser fint og maven virker til at kunne klare grøden, så kan I begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen. Udgangspunktet skal her være de grøntsager I andre spiser, det vil ofte være fint at starte med lidt mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli.
Det vil være rigtig godt at give hende to små måltider dagligt, så hun både for lidt grød og lidt mos. Og det vil som sagt sandsynligvis påvirke hendes afføringsrytme og dermed opvågningen om natten. Det er netop vigtigt at starte om dagen for ikke at give yderligere maveuro om natten. Og det er generelt bedre at give 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske