Svar: Skemad før fire måneder
12. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Maiken
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man tidligst starter når barnet er 4 måneder, de skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Det er rigtig dejligt at din datter er interesseret og det lyder også som om at hun fint kan finde ud af at sutte og lappe lidt mad i sig - men du bør vente med at give hende skemad, til hun bliver fire måneder. For hendes tarmsystem skal også være parat og det er rigtig synd, hvis hun får ondt i maven, fordi hun ikke fysiologisk er parat til at nedbryde den føde hun får.
Dertil kommer, at man nogle gange kan risikere, at hvis man starter for tidligt, så vil barnet efter 1½-2 måneder pludselig slet ikke have skemaden - og så har man virkelig et problem, for det er jo så det tidspunkt, hvor barnet reelt begynder at have behov for at få andet end mælk ...
Så det er en god idé at vente til din datter bliver ældre, også selvom hun virker interesseret :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske