Svar: Lader de andre bestemme og følger bare efter
11. januar 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Du
Det er meget hårdt, at have en datter der følger reglerne, som er velopdragen, ved hvordan man opfører sig og som tilmed har så stort et overskud, at hun trækker sig gang på gang, for at undgå ballade og konflikter - fordi de andre ikke kan finde ud af at opføre sig ordentlig.
Problemet er, at det jo er jeres datter der er rigtigt på den og de andre børn, som ikke kan finde ud af at tage hensyn til hende ... men det er dig der søger hjælp ... :)
Jeg synes der ligger en meget klar pædagogisk opgave i at hjælpe jeres datter med at sige fra, med at henvende sig til de voksne, når hun har brug for hjælp - med at de voksne holder sig i nærheden og blander sig. For det handler jo meget om at hun også skal høre, hvordan man siger fra på en ordenlig måde. Netop fordi hun er som hun er, så vil hun aldrig sige fra på den måde som de andre børn måske gør, hun vil aldrig sige "du er dum", "jeg gider ikke lege med dig" eller lignende og hun skal naturligvis lære af en voksen, hvordan man kan sige fra på en anden måde og en måde, som er i orden for hende.
Du fortæller at børnehave skal lukkes - hvad skal din datter så nu? Jeg går ud fra at hun skal flyttes til en ny børnehave og jeg vil foreslå dig, at du taler med pædagogerne der om, hvordan din datter kan støttes i at sige mere fra.
Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, hvis I kunne finde nye veninder, en ny pige hun kan lege med. Der må være andre piger end den pågældende hun leger med lige nu. Det vil være rigtig godt, hvis hun hjemme, uden for børnehaven kunne få et fællesskab med en anden, som hun så også kunne stå sammen med i børnehaven. En der også støtter op og siger fra for jeres datters skyld "kom, vi vil ikke lege med dem, når de driller, vi leger selv", så hun mærker en andens støtte. For det er jo i princippet fint at trække sig, men det er vigtigt stadig at have sit selvværd i behold.
Jeg kunne også godt forestille mig at jeres datter kunne have glæde af at gå til gymnastik, dans, svømning. Et eller andet, hvor hun kan udmærke sig, bruge sig selv, får lidt selvtillid og følelsen af at kunne noget. I svømning skal hun kunne tåle at få hovedet under vand, kunne springe ud fra kanten osv. og det er få lidt ekstra mod på denne måde, kunne også give hende mod og styrke andre steder.
Generelt er motorisk stærke børn også ofte meget populære børn, - hvis man er god til at løbe, cykle, spille bold, klatre i træer, gå balance, sjippe osv. så vil mange børn tit gerne lege med en. Så I kan derfor også styrke jeres datter ved at styrke hende motorisk, f.eks. via gymnstik og dans, og derudover vil hun også møde andre piger på et sådan hold, hun vil få nye kontakter.
I må prøve at undersøge, hvad I kan gå til i nærheden af hvor I bor - nogle steder kan man sagtens gå til ovennævnte ting fra 3 års alderen, andre steder skal man være fire år - men det er et forsøg værd.
Jeg tænker altså at I kan hjælpe jeres datter med at udvide den kreds af børn hun leger med i børnehaven, så hun ikke konstant ender med at være sammen med si "bedsteveninde" som I ikke synes behandler hende særlig pænt.
Og så tænker jeg at det at styrke hende motorisk, give hende mulighed for i fritiden at styrke sit mod f.eks. ved at gå til svømning eller lignende, naturligt også vil styrke hende i legesituationer, så hun bliver bedre til at gå lidt efter det hun mener og vil, så hun tør stå mere ved det og ikke altid trækker sig. Men når det er sagt, så er hun jo også stadig bare en lille pige og hun skal hjælpes og guides rigtig meget og her må de voksne, pædagogerne træde til :) Ligesom I skal hjælpe hende hjemme, som I også allerede forsøger.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske