Svar: Søvnbehov - 18 mdr.
11. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Sofies mor
De fleste børn vil i Sofies alder, have brug for at sove ca 13½ time i døgnet. Dette ofte fordelt således at barnet sover 2½ time om dagen og 11 timer om natten ...
Sofie sover 2 timers middagslur og sover ca. 11 timers nattesøvn, det lyder derfor som om at hun er meget fint dækket ind og egentlig sover som man må forvente. Som du ved, er tallene jo gennemsnitlige,så nogle børn sover mere, andre mindre.
Da Sofie generelt har ligget i den lidt lave ende og ikke har et voldsomt stort søvnbehov, så kan det sagtens være at hun nu skal prøve at sove en lille smule mindre og at hun naturligt protesterer over at komme i seng, fordi hun ikke er helt træt nok. Jeg tænker derfor at du kan prøve at putte hende ½ time senere, for at se om det giver nogen effekt.
Dertil kommer at børn naturligt ofte i 18-20 måneders alderen har en periode, hvor de protesterer over at skulle sove og hvor de også kan vågne om natten med skrig. Næsten virke skræmte og som har de voldsomme mareridt. Det handler om at der udviklingsmæssigt sker meget med børn i denne alder. Jeres datter begynder at få lidt farefornemmelse og det betyder at hun naturligt lige nu kan have svært ved at overgive sig til søvnen.
Farefornemmelsen betyder at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og om natten.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når hun drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres datter den nærhed og ro som hun lige nu viser behov for, gør hende tryg, når hun skal sove og beroliger hende, når og hvis hun vågner om natten.
Det kan være en god idé at I sætter jer hos hende om aftenen, prioriterer at bruge lidt ekstra tid på hende der, og så skal I tale med hende om dagen, hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper hende med at få noget af det bearbejdet inden hun skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe hende af med hendes tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med hende om dagens hændelser.
Det kan være "I morges da vi stod op, så fik du havregrød, mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med xx, det var sjovt. Men så faldt du og slog hul på knæet, AV!, men så fik du plaster på ..." osv. osv.
Det få nogle af oplevelserne bearbejde kan godt være med til at give hende lidt ekstra ro og hjælpe hende til bedre at falde i søvn.
Derudover tænker jeg, at sålænge hun ikke er ked af at blive lagt i seng, så er det naturligvis fint at I lægger hende der. Hun må gerne ligge og synge og lege med sine bamser, nogle børn har brug for lige at koble fra på denne måde (ligesom vi andre måske læser en bog) og derefter er hun så mere klar til at sove :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske